Ankara'da muhalefet erken seçim tartışması yürütürken partiler bir yandan da bir sonraki seçimlerde ilk kez oy verecek genç seçmeni ikna etme yarışına girişti.
Eğer normal takvime bağlı kalınırsa 2023 yılında yapılması planan seçimlerde 6 milyondan fazla gencin ilk kez oy kullanması bekleniyor. Yüksek Seçim Kurulu'nun istatistiklerine göre en son 2019'da yapılan Mahalli İdareler Genel Seçimleri'ne 57 milyondan fazla seçmen katıldı. Bu sayı, önümüzdeki seçimlerde ilk kez oy kullanacak seçmenlerin, tüm seçmenler arasındaki payının kabaca yüzde 10 civarında olacağına işaret ediyor.
GENÇ SEÇMENLERE ULAŞAMAYAN PARTİNİN BAŞARILI OLMA OLASILIĞI DÜŞÜK
Kamuoyu Araştırmacısı ve Siyasal İletişim uzmanı Dr. İbrahim Uslu, sadece ilk kez oy verecek seçmenlerin değil, 40 yaşın altındaki seçmen kitlesinin seçimlerde belirleyici olacağı kanaatine sahip. DW Türkçe'ye konuşan Uslu, "40 yaş altını baz aldığınızda seçmenin yarısından fazlasına denk geliyor. Bunlar davranış olarak birbirine benzeyen yaş grupları. 40 yaş altı herkes artık dijital dünya ile çok tanışık. Bu dünyadan etkilenmiş. İş yapma biçimleri biçimleri, sosyal ilişki geliştirme biçimleri dijital dünyaya adapte olmuş seçmenler bunlar" yorumunu yapıyor. Uslu'ya göre bu dijital kültürü, bu kuşağın diğer kuşaklarla arasındaki farklılığı ve seçmen davranış kalıplarını anlamamış ve cazip mesajlar üretememiş bir partinin, başarılı olabilme olasılığı çok yüksek değil.
TÜRKİYE'DE MUHALEFET SOSYAL MEDYA KONUSUNDA DAHA ETKİN
Özellikle muhalefet, sosyal medyayı daha etkin kullanarak Dr. Uslu'nun da sözünü "dijital dünya ile tanışık" kitleye daha fazla ulaşma hedefinde. CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu, en son, oyun konsolları ve cep telefonlarının indirimli olacağın sözünü vermiş, ayrıca vaatlerini Twitter üzerinden bir animasyon videosunda sıralayıp, Twitch yayınında gençlerin sorularını yanıtlamıştı. Diğer muhalefet partileri de yine farklı sosyal medya kanallarını üzerinden gençlerin sorularını yanıtladı. Peki bu adımlarla siyasi partiler gençlere ne kadar ulaşabiliyor?
SANDIĞA NASIL YANSIR?
Dr. İbrahim Uslu ailenin seçmen davranışındaki belirleyiciliğinin gençlerin "siyasi toplumsallaşmalarını bir aile içinde gerçekleştirdiği zamana kadar geçerli" olan bir durum olduğunu savunuyor. Uslu, bu tezini "Bir odanın içerisinde aynı gazeteyi okuyarak aynı televizyonu izleyerek ve olaylara verilen benzer tepkileri görerek büyüdüğünüzde siyasal toplumsallaşmanızı aile ortamında gerçekleştirmiş, o kültürü ve tutumları devralmış oluyordunuz. Ama önce çok kanallı televizyonun, arkasından internet ve mobil erişim imkanlarınının yaygınlaşmasıyla birlikte çocuklar siyasal toplumsallaşmalarını aile içerisinde değil, ait oldukları sosyal ağlarda gerçekleştirmeye başladılar. Yeni nesillerde ailenin dışında oy tercihleri görülmeye başlandı. Bu dünyada da böyle Türkiye'de de böyle" sözleriyle temellendiriyor.
"AKP'NİN Z KUŞAĞI İLE İMTİHANI"
MetroPoll araştırma şirketinin Temmuz ayında katılımcılara yönelttiği "Bu pazar bir milletvekili seçimi olsa hangi partiye oy verirsiniz" sorusuna bu seçimde ilk kez oy kullanacak seçmenlerin verdiği cevaba göre AKP yüzde 22,3 ile birinci. Onu yüzde 19,9 CHP, yüzde 6,8 MHP, yüzde 4,9 İYİ Parti, yüzde 3,1 HDP, yüzde 1,5 Gelecek Partisi, yüzde 1,4 DEVA Partisi, yüzde 0,9 Saadet Partisi ve yüzde 1,5 diğer partiler izliyor.
Z KUŞAĞI NEDİR? KİMLERİ KAPISIYOR?
1997 ve 2012 seneleri arasında doğan insanları kapsayan temel bir demografik sınıflandırmadır. Y kuşağından sonra ve Alfa kuşağından önce gelir. Küçük yaşlardan itibaren internete ve taşınabilir dijital teknolojiye erişimle büyüyen ilk sosyal nesildir. Z Kuşağı üyeleri, dijital okuryazar olmaları gerekmese de "dijital yerliler" olarak adlandırılıyor.
Murat Yetkin: Asiltürk’ün vefatı Erdoğan için iki açıdan kötü
Park halindeki araçta oturan gençlere silahlı saldırı: 1 ölü, 2 yaralı
Tamer Karadağlı'nın öyle bir takıntısı var ki... Arkasına bakmadan kaçıyor