Influencer'lara milyonlarca lira para cezası
Ticaret Bakanlığı'na bağlı Reklam Özdenetim Kurulu, sosyal medya platformlarındaki reklamları analiz ederek etkili bir denetim süreci başlattı. "Sosyal medya etkileyicisi" veya "influencer" olarak adlandırılan kişilerin faaliyetlerini denetlemek amacıyla kurulan bu sistem, Mart 2022'de "Sosyal Medya Reklamlarının Yapay Zeka ile Taranması Projesi"ni başlattı.
Bu proje sayesinde, influencer paylaşımlarının reklam olarak açıkça belirtilmemesi oranı, %57'den %11'e düştü. Kurulun yürüttüğü çalışmalar ve artan tüketici farkındalığı, sosyal medya reklamlarına yönelik başvuruların sayısında da belirgin bir artış sağladı. Uzmanlar, tüketici şikayetlerini inceledi ve başvuru şartlarını karşılayanları değerlendirerek gerekli idari yaptırımları uyguladı.
SOSYAL MEDYA HESAPLARINA YAPTIRIM UYGULANDI
Bu yılın ilk altı ayında, sosyal medya influencerlarına yönelik olarak 39 durdurma cezası ve 11 idari para cezası uygulandı. Durdurma cezası verilen içeriklerin mevzuata uygun hale getirilmesi veya kaldırılması talep edildi. Ceza uygulamaları, haksız içerik, tekrarı, takipçi sayısına bağlı etki alanı ve influencer’ın ekonomik durumu gibi unsurlara göre belirlendi.
ARTAN CEZA MİKTARLARI
Geçen yıl mevzuata aykırı reklam yapan bir influencer için verilen idari para cezası 347 bin 128 lira iken, 2024 yılında bu tutar, yeniden değerleme oranında artırılarak 550 bin 59 lira olarak belirlendi. Son 1,5 yılda, 5 influencera toplamda 1 milyon 352 bin 808 lira ceza uygulanırken, bu yılın ilk yarısında 11 influencera 5 milyon 35 bin 994 lira ceza kesildi. Böylece, toplamda 6 milyon 388 bin 802 lira para cezası uygulandı.