Basın İlan Kurumu Genel Müdürü Cavit Erkılınç, ihtiyaç duyulması halinde bu yönetmelik için de değişikliklerin söz konusu olabileceğini belirtti. "Bu yönetmelik, hepimizin yönetmeliği olsun istiyoruz" diyen Erkılınç, hak eden, kurumsallaşmış, istihdam sağlayan ve gerçekten kamu görevi yapacak süreli yayınlara ilan vermek niyetinde olduklarını söyledi.
Kurumdan yapılan açıklamaya göre, BİK Genel Kurulu 31. Dönem Olağanüstü Toplantısı, 31 üyenin katılımıyla Genel Müdürlük binasında gerçekleştirildi. Genel Müdür Cavit Erkılınç, toplantının açılışında, 7418 sayılı Kanun''la süreli yayın sayılan internet haber sitelerine, resmi ilan ve reklam verilmesine ilişkin tüm süreci yürütme görevinin BİK''e verildiğini anımsattı. Eylül 2021''den itibaren titizlikle sürdürülen çalışmalarda, yasanın çıkarılması kadar bir diğer önemli aşamanın da ilgili mevzuatın hazırlanması olduğunu vurgulayan Erkılınç, Resmi İlan ve Reklam Yönetmeliği''nin geniş katılımlı müzakereler sonrasında hazırlandığını belirtti.
"HEPİMİZİN YÖNETMELİĞİ OLSUN"
Anadolu''yu karış karış gezdiklerini, 820''nin üzerinde gazetenin temsilcisiyle bir araya geldiklerini ve onlara haklarını koruyacaklarına dair söz verdiklerini aktaran Erkılınç, şunları kaydetti:
"Ardından TBMM''nin yolunu tutarak bizi doğrudan ilgilendiren maddelerin çıkması için yoğun girişimlerde bulunduk. Aynı zamanda kurumumuz bünyesinde çalışma grubu ve mevzuat hazırlama grubu oluşturduk. 20''ye yakın arkadaşımız iki ayı aşkın bir süre geceli gündüzlü çalıştı. Bu arada 756 gazetenin internet sitesi temsilcilerini dinledik. Sonra 20 yaygın gazetenin internet sitesi yöneticilerini kurumumuzda ağırladık. Yoğun ziyaretçi trafiği alan internet haber sitelerinden yaklaşık 30 temsilci burada görüşlerini ifade etti. Sahanın nabzını tutan il müdürlerimizin üç ayrı toplantıda görüşlerini aldık, yazılı raporlarını değerlendirdik. Medyaya ilişkin çalışma yürüten iletişimci ve hukukçu akademisyenler ile meslek profesyoneli çalışanlarla toplantılar yaptık. Bunların arasında Genel Kurul üyelerimiz de var."
Erkılınç, 16 büyük ildeki 32 internet sitesinden ziyaretçi sayıları, asgari kadro gibi temel kriterlere dair görüşlerini aldıklarını, İstanbul merkezli büyük internet haber sitelerini, dijital reklam ajanslarını, medya planlama şirketlerini, dijital ölçümleme firmalarını ziyaret ettiklerini anlattı. Meslek örgütleri başta olmak üzere birebir görüşmeler yaptıklarını, ulaşabildikleri herkese anket formu dağıtarak görüşlerini aldıklarını, gelen her yazılı çalışmayı komisyona havale ettiklerini ve sözlü olanları not ettiklerini aktaran Erkılınç, "Üzerimize düşeni yaptığımıza yürekten inanıyorum. Bu yönetmelik hepimizin yönetmeliği olsun istiyoruz" ifadelerini kullandı.
"SINIRSIZ İLAN PASTASI OLMADIĞININ BİLE FARKINDA DEĞİLLER"
Sürecin başında yola çıkarken ne söylendiyse bugün de aynı şeyleri söylediklerinin altını çizen Erkılınç, dün "Gazeteme dokunma" diyenlerin, bugün "İnternetime dokunma" dediğini kaydetti.
"Düne kadar resmi olarak gazeteci sayılmayanlar veya mecraları haber platformu olarak görülmeyenler, bugün yönetmelik üzerinden bizleri itham yarışına girişiyor" ifadesini kullanan Erkılınç, gerçekten hak eden, kurumsallaşmış, istihdam sağlayan ve gerçekten kamu görevi yapacak süreli yayınlara resmi ilan vermek niyetinde olduklarını belirtti. Erkılınç, "Dün satmayan gazetelere ilan vermekle suçlayanların yanına bugün tıklanmayan internet haber sitelerine ilan verme suçlaması eklensin istiyorlar. Üstelik sınırsız ilan pastası olmadığının bile farkında değiller" açıklamasını yaptı.
Resmi İlan ve Reklam Yönetmeliği''nin birçok kez tadil edildiğine değinen Erkılınç, mükemmel bir yönetmelik hazırladığını iddia etmediklerini, ihtiyaç duyulması halinde bu yönetmelik için de değişikliklerin söz konusu olabileceğini ifade etti. Başkanlık Divanı''nın oluşturulmasının ardından sırasıyla Resmi İlan ve Reklam Yönetmeliği, Basın İlan Kurumu Yönetmeliği, Basın İlan Kurumu İlan Portalı Yönetmeliği, Resmi İlan ve Reklamların Elektronik Ortamda Alınıp Dağıtılmasına İlişkin Yönetmelik ile İnternet Haber Sitelerine İlişkin Resmi İlan Fiyat Tarifesinde değişiklik yapılmasını öngören yönetim kurulu tekliflerinin yer aldığı gündem onaya sunularak kabul edildi.
Daha sonra İlan İşleri, Hukuk İşleri ve Mali İşler Komisyonları, kabul edilen gündem maddeleri doğrultusunda çalışmalarına başladı. Komisyonların çalışmalarını tamamlamasının ardından Genel Kurulun ikinci oturumuna geçildi. Komisyonların görüşleri alındıktan sonra oylanan Yönetim Kurulu teklifleri kabul edildi.
KATEGORİLER BELİRLENDİ
BİK toplantısında kabul edilen internet haber sitelerinin resmi ilan alabilmesini düzenleyen yönetmelik oldukça katı kurallar getiriyor. Buna göre internet haber siteleri Türkiye genelini kapsayan yayın organları için "Genel Kategori", 1’inci Kategori için İstanbul, 2’nci Kategori için Ankara ve İzmir, üçüncü, dördüncü ve beşinci kategori olarak altı kategoride ele alınacak.
Türkiye geneli yayın yapan ve ilan almak isteyen internet haber sitelerinin en az 32, 1’inci kategoride yer alan kurumların en az 15, 2’nci kategoride yer alan kurumların en az 12 kişi çalıştırmaları zorunlu hale gelecek. 3’üncü kategori için bu sayı 8, 4’üncü kategori için 6, 5’inci kategori için ise 4 çalışan olarak yürürlükte olacak.
OKUNMA ORANLARI DİKKATE ALINACAK
BİK’in yönetmeliğine göre internet haber sitelerinin resmi ilan alabilmesinin bir diğer kriteri ise günlük yayımlanacak asgari haber sayısı olacak. Türkiye genelini kapsayan genel kategori için günlük en az 240, 1’inci kategori için 100, 2’nci kategori için ise 80 haber şartı talep eden yönetmelik, 3’üncü kategori için bu sayıyı 50, 4’üncü kategori için 40, 5’inci kategori için ise en az 30 haber yayımlanma şartı getirecek.
Öte yandan internet haber sitelerinin okunma oranları da ilan almanın şartları arasında yer alacak. Türkiye geneli kategorisinde yer alan bir internet haber sitesinin günlük asgari tekil ziyaretçi sayısının 500 bin, günlük asgari sayfa görüntülenmesi sayısının da 1,5 milyon olması gerekecek. İstanbul’u kapsayan 1’inci kategori için günlük asgari tekil ziyaretçi sayısı 50 bin, görüntülenme sayısı ise 150 bin olarak belirlenirken, Ankara ve İzmir’i kapsayan 2’nci kategoride bu sayılar tekil ziyaretçide günlük 30 bin, görüntülenmede ise 90 bin olarak uygulanacak. 3’üncü kategoride yer alan yayın organları için günlük 20 bin ziyaretçi ile 60 bin görüntülenme şartı, 4’üncü kategoride yer alan kurumlar için günlük 10 bin ziyaretçi ile 30 bin görüntülenme şartı, 5’inci kategori için ise günlük 3 bin tekil ziyaret ve 9 bin sayfa görüntülenme şartı isteniyor.