Bugünkü Yazarlar Tüm Yazarlar
Demet Güven Akyıldız

Demet Güven Akyıldız

Bir Kendilik Öyküsü: Naile Akıncı

Türk resim sanatının önemli kadın ressamlarından Naile Akıncı’nın altmış yıl süresince resmettiği, İstanbul’un ilham verici semti Eyüp ve Piyer Loti’ye odaklanan “Bir Kendilik Öyküsü: Naile Akıncı (1953-2013) Retrospektif” sergisi 16 Temmuz’a kadar Müze Gazhane’de...

Sanat Tarihçi Ebru Nalan Sülün küratörlüğünde, hazırlanan sergi kapsamında; Naile Akıncı’nın kişisel, özel ve devlete ait kurumsal koleksiyonlarda yer alan 200’e yakın eseri izleyiciye sunuluyor. İBB’nin Cumhuriyetin öncü kadın ressamlarının ele alınacağı seri sergilerin ilki olma özelliğini de taşıyan sergi ziyaretçilerini bekliyor.

naile-akinci-muze-gazhane-4804.jpg

İstanbul’un en ilham veren semti olan Eyüp’e adanan bir “Kendilik Öyküsü”

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin “Cumhuriyet Sergileri” projesinin ilk sergisi olan “Bir Kendilik Öyküsü: Naile Akıncı (1953-2013) Retrospektif” sergisi, Ebru Nalan Sülün küratörlüğünde Sanatçının doğumunun 100. yılında sanatseverlerle buluşmaya hazırlanıyor.

“Bir Kendilik Öyküsü” başlığı; Naile Akıncı’nın sanat üretimine paralel olarak psikolojik bir varoluş öyküsünü de referanslıyor. Küratöryel kurguda; Akıncı’nın çocukluğundan yetişkinliğine uzanan trajik hayat öyküsü ile sanat üretimi arasında var olan ilişkiyi “kendilik” olgusu perspektifinden ele alan Sülün, Akıncı’nın “Eyüp” resimlerini sanatçının üslup dönüşümlerine paralel bir yaklaşımla dönemler eşliğinde sunuyor. Sergide eserlere dönemler arası kurulan kronolojik bağlarla eşlik eden sanat eleştirisi metinleri- fotoğraflar aracılığı ile de bir yaşam/sanat döngüsü inşa ediliyor.

naile-akinci-muze-gazhane-4770.jpg

Naile Akıncı, akademiden mezun olduktan hemen sonra 1953’te “Eyüp” ruhunu hissetmeye ve tuvale aktarmaya başlamıştı. Serginin ana temasını oluşturan “Eyüp” ve “Haliç” üretimleri; sanatçının hayatının sonuna dek dönüşerek, değişerek Naile Akıncı’nın hayatı ile birlikte anlam kazanmıştır. “Bir Kendilik Öyküsü: Naile Akıncı” sergisi; sanatçının kronolojik olarak estetik kaygılarının tartışıldığı ve ayrıca deneyimin de öncelendiği yedi ayrı bölüm üzerinden izleyenlere bir okuma sunmakta.

Naile Akıncı’nın 1950’li yıllardan 2000’lere uzanan sanat hayatının izi sürüldüğünde takip edilen yol;

“Eyüp” üzerinden dolaylı sürdürülen sessiz, bilge, tutarlı, bir o kadar da istikrarlı, dirençli bir ruh-deha seyahati ve bu seyahatin ruhsal öyküsü.

naile-akinci-muze-gazhane-4823.jpg

Aile koleksiyonu başta olmak üzere kişisel koleksiyonların yanı sıra kurum koleksiyonlarında yer alan orijinal eserler, fotoğraflardan oluşan kapsamlı bir seçki ile hazırlanan “Bir Kendilik Öyküsü: Naile Akıncı (1953-2013) Retrospektif” sergisi, 16 Temmuz 2023 tarihine kadar Müze Gazhane’de ziyaret edilebilir.

Naile Akıncı:

1952 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nden mezun olan Naile Akıncı, hocası Zeki Kocamemi üzerinden ressam Paul Cézanne’a ulaşan Kübist-Konstrüktivist bir biçim diline bağlıdır.

Sanatçı, elli yılı aşkın süredir Eyüp semtinin coğrafi, kültürel ve sosyolojik gelişimini resimlerine konu edinir. Sanatçı, Piyer Loti tepesinden gerçekleştirdiği eskiz ve resimleri aracılığıyla, Eyüp ve çevresinin doğal bitki örtüsünü, mimari dokusunu ve atmosferini kendine özgü bir yorumla kayda geçirmiştir. İlk örneği 1953 yılına tarihlenen bu resimler, aynı zamanda bir ressamın doğa ile kurabileceği uzun soluklu ilişkinin olasılıkları hakkında da bilgi verir. Bu bölgeyi konu alan her resminde sanatçı, izleyicisine bir doğa parçasının zaman içerisinde nasıl değişebileceğini ve ressamın bir doğa parçasını her seferinde yeniden nasıl yorumlayabileceğini gösterir.

naile-akinci-muze-gazhane-4808.jpg

Sanatçı her resmini, kendine özgü bir ışık, renk ve ayrıntı özelliğiyle boyar; denizin sokulduğu koy ve burunları, ağaç dizilerinin başlangıç ve bitiş noktalarını, cami ve mekânların oran ve orantılarını hassas bir gözlem gücüyle yeniden yorumlar. Aynı kompozisyonun farklı armonilerdeki yansımalarını maviden yeşile, toprak tonlarından sarıya uzanan renk çeşitlemeleri halinde çalışan sanatçı, dünyanın fark edilmeyen ayrıntılarına işaret eder.

Yazarın Diğer Yazıları