Son birkaç yıldır sokaklarda giderek daha sık görmeye başladığımız elektrikli araçların elektrikle çalışmasının avantajları ve dezavantajları hakkında merak ediyor olabiliriz. Aynı şekilde, bu araçların benzinli araçlardan nasıl farklılık gösterdiği de ilgimizi çekebilir.
Elektrikli otomobillerin, benzinli otomobillerden farklı olarak genellikle tek vitesli olmaları da dikkat çeken bir özelliktir. Bu durumun nedenini merak ediyorsanız, sizi aşağıya alalım ve nedenini açıklayalım.
ELEKTRİKLİ MOTORLAR NEDEN GELENEKSEL VİTESE SAHİP DEĞİL?
Elektrikli otomobiller, genellikle otomatik vites sistemine sahiptirler, bu da kullanıcıların vites değiştirme gibi bir zorunluluğu olmadığı anlamına gelir. Performans odaklı bazı elektrikli araçlarda ise iki vites bulunabilir, ancak çoğunlukla tek dişli vites kullanılır.
Elektrikli motorların benzinli motorlara göre çok sayıda vites kullanmamasının nedeni, yüksek devirlerde etkin olmaları ve düşük RPM'lerde yüksek tork üretebilmeleridir. Elektrikli motorlar, yaklaşık olarak 20.000 devir/dakika dönme kapasitesine sahiptirler.
Başka bir deyişle, elektrikli motorlar tüm torku ve gücü tek bir devirde sağlayabilirler. Bu nedenle, birden fazla vites kullanmak yerine, tek vitesli sistemler daha uygun ve verimlidir. Bu durum ayrıca elektrikli araçların karmaşıklık, maliyet ve gereksiz ağırlıktan kaçınmasını sağlar. Benzinli motorlu araçların ise maksimum hıza ulaşabilmesi için birden fazla vites kullanması gerekmektedir.
TÜM ELEKTRİKLİ ARAÇLAR OTOMATİK VİTES Mİ?
Evet, elektrikli otomobillerin tamamı otomatik viteslidir. Tek vitesle maksimum güce ulaşabildikleri için başka herhangi bir ekstra vites gerekli değildir.
Ancak her iki aksta da elektrik motoru bulunan özel otomobillerde, genellikle iki vites bulunabilir. Bunlardan biri daha düşük hızlar için kullanılırken, diğeri daha yüksek hızlara çıkarak performansı artırır.
Toyota, manuel vitesi taklit eden bir elektrikli otomobil tasarladı. Bu otomobilde debriyaj pedalı ve vites kolu bulunacak, ancak bu komutları güç aktarma organlarına iletmeyecek. Bunun yerine, aracın yazılımı vites değişiminden kaynaklanan gücü kontrol edecek. Böylece manuel vitesten vazgeçemeyen sürücülerin talepleri de karşılanmış olacak.