OTOMOTİV KRİZİ BUNU DA YAPTIRDI: ARTIK HEPSİ AYNI RENK OLACAK
Otomotiv sektöründe sorunların ardı arkası kesilmiyor. Covid-19 salgını, çip krizi, Rusya - Ukrayna savaşı derken sektörde uzun bir süredir bulunabilirlik sorunu baş göstermişti. Yurt içinde ise bu sorunların yanı sıra döviz kurundaki hareketlilik otomobil sektöründe satışları etkiledi. Birçok marka, satış tahminlerini düşürürken, küresel otomotiv pazarı da küçülmeye devam ediyor. Otomobil Endüstrisi Birliği (VDA), otomobil satışlarının bu yıl dünya çapında gerileyeceğini açıkladı. VDA, bu yıl için araç satışlarında dünya çapında yüzde 1 artış bekledikleri yönündeki tahmini negatife çevirdi.
TÜM BÖLGELERDE GERİLEME YAŞANIYOR
Sadece Avrupa pazarında yüzde 3’lük bir artış öngörüsünde bulunan VDA, bunu da geçen yıl gerçekleştirilen satış rakamları seviyesine indirdi. ABD pazarında yüzde 2’lik artış beklenirken, satışlarda bu yıl için yüzde 1’lik bir gerileme öngörüldü. Aynı şekilde Çin pazarında da yüzde 2’lik artış beklentisi yüzde 2’lik düşüş olarak hesaplandı.
İÇ PAZARDA FİYATLAR UÇTU
Sıfır ve ikinci el otomobillerde arz sıkıntısından dolayı Türkiye’de fiyat artışları devam ediyor. Sıfır araçlara sadece iki ayda 150 bin liradan fazla zam gelirken 400 bin liranın altında ise birkaç model kaldı.
HIZLANDIRMAK İÇİN YALNIZCA SİYAH VE BEYAZ RENK SEÇİMİ
Küresel bir yarı iletken çip kıtlığı ve diğer tedarik zinciri kesintileri ile karşı karşıya kalan Avrupa''daki otomobil üreticileri, müşterilerin yaz tatili sezonu sona ermeden yeni bir araba alabilmeleri için seçenekleri azaltma yoluna gitti.
Renault''nun Fransa''da bu yöntemle, yeni bir arabayı ortalama beş aylık bir bekleme süresinin ardından teslim ederken şimdi maksimum 30 günde sahiplerine ulaştırmayı garanti ediyor. Arabalar, her zamanki gibi altı değil sadece üç renk seçeneğiyle sunuluyor. Yalnızca tek trim seviyesi (RS Line) mevcut ve yalnızca bir motor seçeneği var. Haziran ayında Fransa''da yeni araç kayıtlarının yarısını bu hızlı siparişlerin oluşturduğu bildirildi.
HER MARKA AYNI GÖRÜŞTE DEĞİL
Renault''ya yakın bir kaynağın Reuters''a Fransız otomobil üreticisinin bu basitleştirilmiş tekliflerin endüstri genelinde artmasını beklediğini çünkü tedarik zinciri sorunlarının yakın bir zamanda sona ermeyeceğini söyledi.
Ancak bazı markalar, bu seçenekleri sınırlamanın satışları düşürebileceği korkusuyla bu fikre pek sıcak bakmadılar. Analistler ise çeşitliliğinin azalmasının müşterilerin stokta istedikleri modelleri bulmasını kolaylaştırdığını söyleyerek bunun herkesin yararına olacağı ve birçok markanın bu yolu izleyeceğini öngördüklerini belirttiler.