Avrupa Birliği'nin yeni güvenlik donanımı regülasyonu GSR II'nin yürürlüğe girmesiyle birlikte araç piyasasında bazı sorunlar yaşanıyor. ARTES (Araç Tescil ve Sicil Sistemi) sisteminde meydana gelen teknik aksaklıklar, araçların kaydedilmesini ve sahiplerine teslim edilmesini engelliyor. GSR II, 27 Haziran'da Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, Türkiye'de üretilen ve 'ulusal tip onayı'na sahip yerli araçlar için 31 Ağustos’a kadar ertelenmişti.
Sektör yetkilileri, GSR II geçiş sürecinde markalara geçen yıl yaptıkları satışların yüzde 10’u kadar muafiyet tanındığını, bu muaf araçların tescilinde sorunlar yaşandığını belirtti. Bakanlık, araçların şasi bazında liste ile başvurulmasını ve sisteme kaydedilmesini talep ediyor. Markaların, muaf tutulacak araçların listesini hazırlayıp Bakanlığa sunmaları ve sisteme tanımlanmaları gerekiyor.
Donanım seviyesinden bağımsız olarak GSR II uyum belgesi olmayan araçların tescili gerçekleştirilemiyor. Ancak sektör temsilcileri, bakanlık sistemindeki boşluklar ve araç ayrıştırma sorunları nedeniyle bu uyum belgesine sahip araçların tescilinde zorluklar yaşandığını aktarıyor. Sorun yaşanan tescil rakamının, geçen yıl satılan yaklaşık 1 milyon aracın yüzde 10’u, yani 100 bin civarında olduğunu belirtiyorlar.
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) yetkilileri, bu sorunun çözülmesi amacıyla Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yetkilileriyle görüşme yapacaklarını açıkladı. OYDER yöneticileri, “Bakanlık, distribütörlerden GSR I kotasındaki araçların bilgilerini aldı. Şu anda, bu bilgilerin ARTES sistemine tanımlanmasında bir sorun yaşandığını gözlemliyoruz. OYDER olarak bugün Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Otomotiv Sanayi Daire Başkanlığı yetkilileri ile bu sorunun kaynağını öğrenmek için görüşeceğiz” şeklinde bilgi verdi.