Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, araç sahiplerini yakından ilgilendiren bir konuda açıklamalarda bulundu. Palandöken, 2019 yılında sona eren hurda teşvikinin yeniden uygulanması gerektiğini vurguladı.
Özellikle 15 yaş ve üzeri araçların hurdaya ayrılması ve ekonomiye kazandırılması gerektiğini belirten Palandöken, "Araçların yaşına göre teşvik programlarının yeniden hayata geçirilmesi önem arz ediyor. Bu uygulama sayesinde çevre kirliliği azalacak ve sıfır araç satışları teşvik edilecek" dedi.
Hurda teşvikleri, ekonomik canlanmayı desteklemek, sanayiyi teşvik etmek ve geri dönüşümü artırmak amacıyla önemli bir rol oynuyor. Palandöken, Türkiye'de önceden uygulanan hurda teşvik programının tekrar gündeme getirilmesi gerektiğini belirtti. Bu çerçevede, eski araçların lisanslı geri dönüşüm tesislerine bırakılması ve ekonomiye kazandırılması gerektiğini vurguladı.
Döviz kurlarındaki artışın etkisiyle sıfır araç fiyatlarının yükseldiğini ve vergisiz fiyatların ÖTV matrahının artmasıyla araç fiyatlarının iki katına çıktığını dile getiren Palandöken, bu durumun vatandaşları ikinci el ve yaşlı araçlara yönlendirdiğini ifade etti. Türkiye'de 15 yaş ve üzerinde yaklaşık 26 milyon araç bulunduğunu ve bu araçların çevresel etkilere yol açtığını belirtti.
Palandöken, hurdaya ayrılan araç sahiplerine çeşitli imtiyazlar sağlanması gerektiğini önerdi. Vergi borçları ve trafik cezalarının silinmesi gibi avantajlar sunulmasını talep etti.
Hurda ve yaşlı araçların çevresel sorunlara neden olduğunu, kara duman ve egzoz emisyonunun çevre ve insan sağlığı üzerinde olumsuz etkileri olduğunu vurguladı.
Bu sebeple, atıl durumda bulunan hurda ve yaşlı araçların teşvik edilmesi gerektiğini, böylece çevre dostu ve daha güvenli araçların tercih edilmesinin teşvik edilmesi gerektiğini ifade etti.