15 yaşından büyük araç sahiplerini yakından ilgilendiren bir gelişme yaşandı. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, milyonlarca araç sahibini ilgilendiren önemli bir açıklama yaptı.
Palandöken, 15 yaşından büyük araç sahiplerini hedefleyen bir bakanlık girişimi olduğunu belirtti. 2019 yılında kaldırılan hurda teşvikinin tekrar hayata geçirilmesi gerektiğini vurgulayarak, bakanlığa taleplerini iletti.
Hurda teşvikleri, ekonomik canlanmayı desteklemek, sanayiyi teşvik etmek ve geri dönüşümü artırmak amacıyla hayata geçirilen önemli bir ekonomik önlemdir. TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, Türkiye'de 2019 yılına kadar uygulanan hurda teşvik programının, eski araçlarını hurdaya ayıran vatandaşlara sağlanan 15 bin liralık teşvikin tekrar gündeme alınması gerektiğini vurguladı. Bu talep, ilgili bakanlığın bu konuda adım atmasıyla karşılık buldu.
Palandöken, atıl durumda olan eski, çürümüş ve çevre kirliliği yaratan araçların lisanslı geri dönüşüm tesislerine bırakılarak ekonomiye kazandırılması gerektiğini savunmaktadır. Bu tarz teşvikler genellikle ekonomik canlanma, geri dönüşümü teşvik etme ve çevre dostu uygulamaları destekleme amacını taşımaktadır.
Palandöken, döviz kurlarındaki artışın etkisiyle sıfır araç fiyatlarının yükselmesi ve vergisiz fiyatı artan araçların ÖTV matrahının yükselmesi sebebiyle araç fiyatlarının iki katından fazla arttığını belirtiyor. Bu durumun vatandaşları ikinci el ve yaşlı araç kullanmaya yönlendirdiğini vurguladı.
Hurdaya çıkaranlara yönelik önerilerde bulunan Palandöken, özellikle vergi borçları ve trafik cezalarının affedilmesi gibi çeşitli avantajlar sağlanmasını önermektedir. Özellikle motorlu taşıtlar vergi borçlarının ve trafik cezalarının affedilmesi, çıkarılacak yasanın sürekli olarak uygulanması gibi ayrıcalıkların olmasını talep etmektedir.
15 YAŞINDAN BÜYÜK 26 MİLYON ARAÇ BULUNUYOR
Palandöken, yaşlı araçların trafiğe çıkmasının potansiyel riskler doğurabileceği ve hurda teşviklerinin, trafik kazalarının azalması, maddi hasarların azalması ve akaryakıt sarfiyatının düşmesi gibi olumlu etkiler yaratabileceği konusunda uyarılarda bulundu.
Türkiye'de 15 yaş ve üzerinde yaklaşık 26 milyon araç bulunduğunu belirten Palandöken, hurda teşviklerinin önemli olduğunu vurgulayarak, yaşlı araç kullanımının çevre üzerinde olumsuz etkiler yarattığına dikkat çekti.
Palandöken, hurda ve yaşlı araçların çevresel sorunlara sebep olduğunu, kara duman salınımı ve egzoz emisyon değerlerinin normalin üzerinde olmasının çevreyi tehdit ettiğini ve insan sağlığını olumsuz etkilediğini ifade etti.
Bu sebeple Palandöken, cadde, sokak ve meydanlarda atıl durumda bulunan hurda ve yaşlı araçlar için vatandaşlara teşviklerin getirilmesi gerektiğini vurgulamadı.