Türk Araç Endüstrileri AŞ (TAR), minibüs, otobüs, off-road araç, yük taşıyıcı, hafif ticari araç ve tarım aracı üreten köklü bir şirketti. 1955 yılında Çayırova'da kurulan ve Türkiye'nin ilk ticari kamyon montajını gerçekleştiren fabrikalardan biriydi. Ancak, geçmişte büyük kamyon fabrikalarından biri olarak bilinen TAR, iflas etti.
1955 yılında kurulan Türk Araç Endüstrileri AŞ, bir dönem Türkiye'nin önde gelen kamyon, ticari araç ve otobüs üreticilerinden biri olarak faaliyet gösterdi. Ancak, yanlış yatırımlar ve ekonomik zorluklar nedeniyle iflas etti. Şirket, 69 yıllık bir üretim ile İstanbul, Kocaeli Ankara ve Bursa gibi şehirlerde faaliyet gösteriyordu.
Ziraat Bankası tarafından 1983 yılında devralınmasının ardından Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş. (TOE), yöneticilerin gereksiz yatırımları nedeniyle zarar etti. 963 ile 1993 yılları arasında resmi kayıtlara göre 54,496 adet motorlu taşıt üretti. Bu büyük kamyon fabrikasının iflası, ülke için önemli bir kayıp olarak kaydedildi.
Türkiye'nin köklü otomotiv şirketlerinden biri olan TOE, 69 yıllık tarihinde ekonomik krizin etkileriyle karşı karşıya kaldı ve iflasını açıkladı. 1955 yılında kurulan şirket, İstanbul, Bursa, Kocaeli, Ankara, Eskişehir ve Konya gibi önemli sanayi merkezlerinde faaliyet gösterdi. 1960 yılında lisans anlaşmasının iptal edilmesiyle Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş. adını aldı.
1962 yılında OYAK tarafından yüzde 93,5 hissesi satın alınan ve 1983'te Ziraat Bankası'na devredilen şirket, 1963-1993 yılları arasında toplam 54,496 adet motorlu taşıt üretti. Fakat dev firmanın söz konusu uzun üretim geçmişi, şirketin iflasıyla sonuçlandı ve Türkiye'nin en eski kamyon üreticilerinden biri daha piyasadan çekilmiş oldu.
1993 YILINDA İHALEYE ÇIKMIŞTI
1983 yılında Ziraat Bankası'na devredilen şirketin yöneticileri, o dönemde yapılan gereksiz yatırımlar nedeniyle şirketin zarar etmesine neden oldu. 1988 yılında, Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş. (TOE), Case İH firmasına satılma olasılığı gündeme geldi, ancak içinde bulunduğu durum nedeniyle bu satış gerçekleşmedi.
1992 yılında şirket özelleştirme kapsamına alındı. Mazda, şirketi satın alarak otomobil üretme niyetindeydi, ancak anlaşma sağlanamadığı için bu planından vazgeçti. 1993 yılında, şirket tekrar ihaleye çıkarıldı ve özelleştirilerek Rumeli Grubu'na satıldı. TOE, alındığı yıl 450 işçinin işine son verilerek kapatıldı ve arazisi Rumeli-Uzanlar Grubu tarafından çimento ikmal merkezi olarak kullanıldı. Ayrıca 1990'larda ithal edilen SEAT otomobilleri ve yedek parçalarının depo merkezi olarak hizmet verdi. 2006 yılına kadar üretim yapılmayan fabrika, tüm ekipmanlarıyla birlikte İmar Bankası'nın tasfiyesi sırasında TMSF'ye geçti ve üretim ekipmanları satıldıktan sonra arazi ve fabrika binaları Karadeniz Holding'e satıldı.