Ticaret Bakanlığı, tüketiciyi yanıltıcı reklam ve faaliyetlere yönelik sıkı denetimlerini devam ettirirken, Reklam Kurulu'nun son beş ayda yaklaşık 108 milyon TL ceza kestiği bildirildi.
Özellikle çocukların tüketimine yönelik ürünlerde kullanılan yanıltıcı ifadeler ve sürekli indirim algısı yaratan reklamlar mercek altına alındı.
TÜKETİCİYİ KANDIRMA CEZASI
Gıda sektöründe, çocukların tüketimine yönelik ürünlerde 'anne tarifi', 'anne formülü', 'anne dokunuşu' gibi ifadelerin kullanımı durduruldu. Bu tür ifadelerin, ürünlerin evde hazırlanmış gibi gösterilerek tüketiciyi yanılttığı gerekçesiyle ceza uygulandı. Ticaret Bakanlığı, bu tür yanıltıcı reklamların çocukların sağlığı açısından yanıltıcı olduğunu belirtti.
REKLAM KURULU'NDAN 13 MİLYONLUK CEZA
Reklam Kurulu'nun 16 Mayıs 2024 tarihinde gerçekleştirilen 345 sayılı toplantısında, 119 dosyadan 110'unun mevzuata aykırı bulunduğu açıklandı. Bu dosyalar kapsamında, tüketicileri yanıltıcı ve aldatıcı reklamlar ile haksız ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası verildi ve toplamda 13 milyon 744 bin 459 TL idari para cezası uygulandı.
Açıklamada, geleneksel ve dijital mecralarda sağlık reklamları, sosyal medya influencerlarının reklamları ve gıda takviyesi reklamları gibi çeşitli sektörlerdeki reklamların incelendiği belirtildi.
İNDİRİM ALGISINA DA CEZA
Denetimler kapsamında, bir firmanın çeşitli mecralarda yayınlanan kampanya ilanlarında altı aylık indirimli satış süresi belirlediği tespit edildi. 'Sezon indirimi' başlığıyla sürekli değişen ürünlerin dahil edilmesiyle yapılan kampanyaların tüketicilerde sürekli indirim ve kampanya gerçekleştirildiği algısı yarattığı belirlendi. Bu nedenle söz konusu reklamların durdurulmasına karar verildi.