Hürriyet’ten Burak Taşçı’nın haberine göre otomobilini satmak isteyenler fiyat düşürmekten vazgeçip belli bir fiyat seviyesinde kalmaya başladı.
Ticaret Bakanlığı’nın almış olduğu sıfır ve ikinci el otomobil piyasasına ilişkin düzenlemeler fiyatlarda düzeltme yarattı. Sıfır otomobillerde bayideki satış temsilcisinin not defterine yazdığı listeler iptal olurken aksesuar dayatması da ortadan kalktı. Bu etkenlerle birlikte sıfır otomobil piyasası rayına oturdu ve normal şekilde satışlar devam ediyor. Bazı markalar ekstra aksesuarlı satış yapsa da yaz aylarındaki gibi yüksek fiyatları müşterilere sunamıyor.
TEDBİRLER 6 AY DAHA UZATILDI
Sıfır otomobildeki normalleşme nedeniyle ikinci el otomobillerin sıfır otomobil fiyatlarını aşma durumu da ortadan kalktı. Ticaret Bakanlığı’nın 6 bin kilometre 6 ay koşulu da al-satçı ve stokçuların piyasadan silinmesine neden oldu ve bu kural 6 ay daha uzatıldı.
Otomobil piyasasındaki işlemlerin normalleştiği anda para ve maliye politikasında oluşan faiz artırımı ve reformlar da otomobili yatırım aracı olmaktan çıkardı. Mevduat faizleri yüzde 50 seviyesine yükselirken kredi faizleri yüzde 3-4 aralığında değişiyor.
Kredi faizlerinin cazibesini yitirmesiyle birlikte otomobil alacaklar ya da otomobilini değiştirecekler tasarruflarını mevduat ya da diğer yatırım araçlarına yöneltmeye başladı.
Buna rağmen sıfır otomobil satışları tarihi yüksek seviyeye çıktı ve 1 milyon bandını aşmış oldu.
İKİNCİ EL OTOMOBİL FİYATLARINDA DÜŞÜŞ DURDU
İkinci el otomobillerde fiyat düşüşleri son 10 gündür yavaşladı. İlanlardaki fiyatlar son zamanlarda düşüşe yönelik değişim göstermemeye başladı.
OTOMOBİL ALMAK MANTIKLI MI?
Türk Lirası’nın değer kazandığı ortamda, kredi faizleri de yüksekken borçlanarak otomobil almak rasyonalist bir davranış olarak öne çıkmıyor. Ancak otomobilini 100-150 bin lira nakitle sıfırlamak ya da yüksek modele geçmek avantajlı olabilir, fiyatlar düşmüşken aracını satıp araç alacak kişiler için avantajlar ortaya çıkabiliyor. Ancak hiç otomobili olmayan kişiler için 1 milyon liraya aylık 40 bin liranın üzerine mevduat getirisi sağlanabiliyorken otomobil almak dezavantaj oluşturabilir.
OTOMOBİL ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
Sıfır otomobil dahil olmak üzere öncelikle boya ve kaportasındaki tüm sorunlar hatalar incelenmeli. En ufak masraflar sanayi ortamında 5 bin liradan başlarken yetkili servislerde bu fiyatlar katbekat fazla olabiliyor. İkinci el otomobilde motor ve yürüyen aksama da dikkat etmek gerekiyor. Motor rektifiyeleri 130-150 bin lira arasında sanayi ortamında gerçekleşirken yetkili servisler sandık motor diye tabir edilen sıfır motorları araçlara takıyor ve devasa masraflar ortaya çıkıyor.
Lastiklerine de dikkat etmeniz gerekiyor. Lastik diş derinlikleri azalmışsa hem güvenli sürüşten ödün verirsiniz hem de tanesi yaklaşık 1500 liradan başlayan fiyatlardan değiştirmek zorunda kalabilirsiniz.
Aracın bakım zamanı yaklaşmışsa ve garantisinin devamı için yetkili servisi kullanacaksanız en az 5-6 bin lira masrafla karşılaşabilirsiniz. Kilometresi yüksek araçlarda buji, şanzıman yağı, triger seti değişimi gibi ağır bakımlar yüklü masraflara neden olabilir, bu tür detayları da irdeleyerek satın alma gerçekleştirin.
Araçlardaki her türlü arıza, mekanik sorunlar tespit edilip fiyattan düşürülmeli ya da satıcıdan tamir bakımının yaptırılması istenmeli. Otomobil piyasasında küçük masraf deyimi kalmadığı için her türlü noksanı fiyattan düşmeye çalışın.