Mobil bankacılığın yaygınlaşmasıyla birlikte havale ve EFT işlemlerinde önemli bir artış yaşanıyor. Geçtiğimiz yıl, günlük ortalama 12 milyon EFT ve 10 milyon havale işlemi gerçekleştirildi. Ancak, bankacılık sistemi üzerinden yapılan para transferlerinde bazen sorunlar yaşanabiliyor. Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı Ergün Kılıç, EFT veya havale yoluyla para gönderen tüketicilere dikkat çeken uyarılarda bulundu.
BU DETAYA DİKKAT
Kılıç, para transferi yaparken dikkat edilmesi gereken şeyler olduğunu belirterek, "Tüketiciler havale/EFT yapmadan önce, alıcının IBAN numarasını ve adını doğru yazdığını kontrol etmeli. Yapacağı yanlışlık nedeniyle IBAN'a yapılan havale tutarını geri alamayabilirler. Havale-EFT yoluyla para gönderirken, açıklama kısmına alıcının kim olduğu ve işlemin ne için yapıldığına ilişkin detaylı bilgi yazılmalı. Bankacılık işlemleri sırasında doğru yazılmayan bilgiler tüketicilerin başını ağrıtabilir" diye konuştu.
HAVALE VE EFT’DE KİRA ÖDEMELERİNDE AÇIKLAMA KISMI ÖNEMLİ
Kira ödemeleri ve internet üzerinden yapılan alışverişler gibi durumlarda, açıklama kısmının önemine ve bu bölümün uyuşmazlıklarda delil niteliği taşıdığına dikkat çeken Kılıç, şu sözleri dile getirdi:
Havale veya EFT, ödemelerin yapıldığının kanıtıdır. Açıklama kısmına önem verilmezse, herhangi bir uyuşmazlık ve konunun yargıya taşınması durumunda tüketicileri sorun yaşayabilir. İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde dekontlardaki açıklamaların resmi belge niteliğinde olduğu unutulmamalıdır. Bu nedenle işlem esnasında hem dikkatli olunmalı hem de işlemi tamamladıktan sonra dekontlar makul süre saklanmalıdır.
Kılıç, tüketicilerin, hesaplarına gelen şüpheli işlemlerde bankayla iletişime geçmesi gerektiğini dile getirerek, gönderenin kim olduğu ve havalenin ne için yapıldığının doğrulanmasının önem taşıdığını anlattı.
"EK HESAPLARIN LİMİT ARTIŞI İÇİN SİGORTA ZORUNLULUĞU GETİRİLEMEZ"
Tüketicilerin bu alanda karşılaştığı bir diğer sorunun ek hesaplarla ilgili olduğunu vurgulayan Kılıç, ek hesap limitini artırmak isteyen tüketicilerin hayat sigortası zorunluluğuyla karşı karşıya kaldığını belirtti.
Kılıç, bunun tüketici haklarına aykırı olduğunu ve yasal olmadığını belirterek, "Bankalar, ek hesap limiti artışı için sigorta gibi ek ürünlere başvurmayı zorunlu kılamaz. Yasada bu açıkça yazılıdır" dedi.
Bu durumla karşılaşan tüketicilerin öncelikle müşteri hizmetlerine başvurması gerektiğini bildiren Kılıç, şunları kaydetti:
Bankadan tatmin edici cevap almazlarsa Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna şikayette bulunabilirler. Ayrıca tüketici hakem heyetlerine başvurabilirler. Tüketici hakem heyetleri ilçelerde kaymakamlıklarda veya illerde il ticaret müdürlüklerinde görev yapıyor. Ayrıca tüketiciler e-Devlet üzerinden de başvuru yapabilir.