Türkiye'de 2024 yılında ehliyet sahibi olan kişi sayısı, tüm zamanların en yüksek seviyesi olan 33 milyonu aşarak rekor bir düzeye ulaştı. Bu durum, büyükşehirlerdeki trafik sorunlarının daha da karmaşık hale gelmesine neden oldu. Sürücü ve taşıt sayısındaki artış yoğun trafik yüküne yol açtı.
İçişleri Bakanlığı, trafiği yönetme ve yoğunluğu azaltma amacıyla yeni düzenlemeleri devreye alma kararı verdi. Ocak ayında Türkiye Büyük Millet Meclisi'nden geçen düzenleme ile B sınıfı ehliyet sahiplerinin yetkileri genişletilmişti.
Düzenlemeyle birlikte, halihazırda 50 cc'lik motosiklet kullanabilen sürücüler artık 125 cc'ye kadar motosiklet kullanabilecektir. Milyonlarca sürücü, mevcut ehliyetleri ile ek sınav veya eğitim almadan daha güçlü motosikletleri kullanma imkanına sahip olacak.
EHLİYET KAPSAMI YENİDEN DEĞİŞTİRİLECEK
Geçtiğimiz yıllarda Türkiye'de ehliyet düzenlemelerinde önemli değişiklikler devam ediyor. Hükümet, milyonlarca sürücünün talepleri doğrultusunda M, A1 ve B1 sınıfı ehliyetlerde aranan yaş şartlarını revize etti. Bu kapsamda, 18 yaş olan ehliyet alım yaşı 16'ya indirilirken, D sınıfı ehliyet için gereken yaş şartı da 26'dan 24'e çekildi.
Ancak bu yılın ilk aylarında Meclis'ten geçen ve kamuoyunda geniş yankı uyandıran bir düzenleme daha hayata geçirildi. Türkiye'de en yaygın kullanılan ehliyet sınıfı olan B sınıfı ehliyetlerde yapılan değişiklikle sürücülerin motosiklet kullanma yetkisi genişletildi. Halihazırda 50 cc'lik motosikletleri kullanabilen B sınıfı ehliyet sahipleri için sınırlama 125 cc'ye yükseltildi. Bu değişiklikle birlikte milyonlarca vatandaş, mevcut ehliyetleri ile daha güçlü motosikletleri kullanabilme imkanına kavuştu.
SÜRÜCÜLER İÇİN DÜZENLEME YOLDA
Ağır motosikletler olarak kabul edilen 125 cc üzerindeki araçlar için A sınıfı ehliyetlerde 20 yaş şartının devam edeceği belirtilirken, B sınıfı ehliyetlerin kapsamının genişlemesi ve A2 sınıfı ehliyetleri kapsayan motosikletlerin de bu düzenlemeden faydalanması beklentiler arasında yer aldı.
Düzenleme, özellikle büyükşehirlerdeki trafik sorunlarına çözüm bulmayı hedefleyerek orta seviyede silindir gücüne sahip motosikletlerin kullanımını teşvik ediyor.
İstanbul gibi büyükşehirlerdeki trafiğin yoğunluğunu azaltmayı amaçlayan bu düzenlemeler, hem olumlu hem de olumsuz tepkiler alıyor. Trafik güvenliği ve sürücü deneyimi açısından yapılan düzenlemelerin etkileri, ilerleyen dönemlerde daha net bir şekilde ortaya çıkacak.
DÜZENLEMEYE TEPKİ GECİKMEDİ
Türkiye'de yapılan son ehliyet düzenlemeleri, motosiklet kullanımını teşvik ederken, trafik güvenliği endişelerini de beraberinde getiriyor. Yüksek enflasyon nedeniyle motosikletin alternatif bir seçenek olarak görüldüğü belirtilirken, bazıları ise düzenlemelerin motosiklet kullanımını kontrolsüz hale getirebileceğinden endişe ediyor.