DAMLA BAYLAN-GÜNBOYU
Yeni harç tutarları Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre 6 aya kadar pasaportlar için harç tutarı 1034,55 lira, 1 yıl süreli olanlar için 1512,45 lira, 2 yıl süreli olanlar için 2 bin 469,15 lira, 3 yıl süreliler için 3 bin 507,75 lira ve 3 yıldan fazla süreli olanlar için 4 bin 943,25 lira olarak uygulanacak. Tapu işlemlerinde ise yapılan işlemin türüne göre binde 2,27 ile binde 1593,9 arasında değişen harç oranları uygulanacak.
Çeşitli hizmetler için 8 Temmuz'dan itibaren geçerli olmak üzere alınacak harç tutarları Resmi Gazete'de yayımlandı. Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan "Harçlar Kanunu Genel Tebliği"yle yargı, noter, vergi yargısı, tapu ve kadastro işlemleri, konsolosluk, pasaport, ikamet tezkeresi, çalışma izni, çalışma izni muafiyeti, vize, gemi ve liman, imtiyazname, ruhsatname ve diploma, trafik gibi işlemlerden alınacak harç tutarları belli oldu.
Buna göre, mahkeme başvurma harcı 123,6 lira ile 2 bin 220,6 lira arasında değişen tutarlarda uygulanacak. İcraya başvurma harcı 269,85 lira, maktu iflas harcı da 444,6 lira oldu.
Ticari işletmeler için kayıt ve tescil harçları da 388,2 lira ile 13 bin 32 lira arasında, maktu noter harçları da 13,95 lira ile 2 bin 881,8 lira arasında değişen tutarlarda alınacak. Tapu işlemlerinde, yapılan işlemin türüne göre, binde 2,27 ile binde 1593,9 arasında değişen harç oranları uygulanacak.
RANDEVU ALINARAK İŞLEMLER BAŞLIYOR
Bu kapsamda özellikle taşınmaz türüne göre satış şekli vatandaşlarca seçilerek Türkiye Noterler Birliği sayfası üzerinden randevu alınarak işlemler başlatılabiliyor. Bu konuyla alakalı aslında taşınmazı satmak isteyen kişi öncelikle Türkiye Noterler Birliği’nin e-başvuru randevu sistemi üzerinden gerekli evrakları yükleyerek başvuruyu yapması ve sistem üzerinden hangi noterde işlemi yapacaksa o noteri seçerek başvuru belgesini yüklemesi gerekiyor.
BAŞVURU KABULÜNDEN SONRA TAŞINMAZ KONTROL EDİLİYOR
Başvurunun kabulünden sonra noter taşınmazla ilgili tapu kayıtlarını inceleyerek taşınmazın üzerinde herhangi bir kısıtlama olup olmadığını kontrol ediyor. Eğer satışa engel bir sınırlama yoksa gerekli tapu harcı ve döner sermaye bedelinin ödenmesi hususunda ilgililerin cep telefonuna SMS gönderiyor. Tarafların gerekli harç ve masrafları yatırması sağlanıyor.
SATIŞ SÖZLEŞMESİ İÇİN TARAFLAR DAVET EDİLİYOR
Tapu harç ve masraflar taraflarca yatırıldıktan sonra düzenlenen satış sözleşmesini imzalamak için taraflar noterliğe davet ediliyor. Sözleşme bizzat noter huzurunda alıcı ve satıcı tarafından imzalandıktan sonra sisteme kayıt ediliyor ve Tapu Kadastro Bilgi Sistemi’ne elektronik ortamda gönderiliyor. Bunun sonrasında da taşınmazın tapu kütüğüne tescili sağlanıyor. Devir gerçekleştikten sonra düzenlenen tapu belgesi ve diğer belgeler noter tarafından ilgisine teslim ediliyor. Süreçlerin tamamını bizzat noter tarafından yürütülecek olması ihtilafların önüne geçeceği nedeniyle katkı sağlayacağı düşünülüyor.
NOTERLERDE YAPILAMAYAN SATIŞLAR
Süreçle ilgili her satış işlemi yapılamıyor. Yapılamayan işlemlere baktığımızda;
-Takyidatlı taşınmazlarda özellikle hak sahibi kontrollerinin net olarak noter tarafından yapılamaması nedeniyle bu tür takyidatlı taşınmazların satışı noterlerde yapılamıyor.
-Üzerinde şerh olan, ipotek olan taşınmazlar noterde satılamıyor.
-Aynı zamanda satış dışındaki talepler de noter tarafından yapılamıyor.
-Hisseli satışlarda hissenin bir miktarının kişinin kendisinde bırakılması olarak adlandırılan ipkalı satış yapılamıyor.
-Malik bilgileri ile tapu sicilindeki malik bilgilerinin eşleşmemesi durumunda işlem yapılamıyor.