Türkiye'de 7 Temmuz'da yürürlüğe girecek olan GSR2 düzenlemesi, Avrupa Birliği'nin araçların daha güvenli hale getirilmesi ve standart güvenlik donanımlarının eklenmesi yönündeki yönergelerini kapsıyor. Bu güncellemeyle birlikte satıcılar, GSR2'ye uyum sağlamayan stoklarını eritmek ve olası cezalardan kaçınmak amacıyla büyük bir elden çıkarma kampanyası başlattılar. Bu süreçte, sıfır araçlarda ortalama olarak %20'lik indirimler sunuluyor.
STOKLAR ERİMEZSE VERGİSİZ CEZA ÖDENECEK
GSR2 standartlarına uymayan araçları satan üretici ve distribütörler cezalarla karşı karşıya kaldı. 7 Temmuz'dan sonra GSR2 uyumsuz araçları satmak isteyen firmalar, araç başına vergisiz fiyat üzerinden %1 ceza ödemek durumunda kalacaklar. Geçtiğimiz yıldan stok yapabilen firmalar ise eldeki aylık stoklarını %10 civarında eritmeye çalışıyor.
AB'den ithal edilen otomobil markalarının çoğu GSR2'ye uyum sağlarken, bazı eskiyen modellerde uyumsuzluk sorunu yaşanıyor. Az miktarda stok bulunduran markalar, eldeki araçları zamanında satabilmezlerse ceza ödemek zorunda kalacaklar.
GSR2 düzenlemesiyle birlikte normal talebe ek olarak indirim fırsatlarından yararlanmak isteyen vatandaşların etkisiyle haziranda 100 bin adetlik bir pazar oluşabileceği öngörülüyor, bu durum bayram döneminde bile geçerli olabilir.
Geçtiğimiz haftalarda duyurulan Çin menşeli motorlara %40 ek ÖTV uygulamasının 8 Temmuz'da yürürlüğe girecek olması da sıfır otomobil satışlarını haziran ayında hareketlendirecek bir etken olarak görülüyor.
MECBURİ OLMASI GEREKENLER
- Akıllı hız yardımı
- Şerit takip asistanı
- Alkol kilidi hazırlığı
- Kaza veri kaydedici
- Kör nokta belirleme
- Yaya koruyan ön cam sistemi
- Acil durum fren asistanı
- Yorgunluk algılama sistemi
İKİNCİ EL PİYASASINDA DURGUNLUK
Sıfır araç piyasasındaki hareketlilik, ikinci el oto pazarlarına olumlu yansımamış durumda. İkinci el otomobil satıcıları, fiyat indirimlerine rağmen çeşitli sorunlarla karşı karşıya. Özellikle çarpık ekspertiz sistemleri ve genel güvensizlik ortamı, satışları olumsuz etkiliyor. Ayrıca ikinci el araçlar ile sıfır araçlar arasındaki fiyat farkının daralması da bir diğer etken.
Yüksek taşıt kredisi faiz oranları da satışları baskı altında tutuyor. Bu durum, tüketicilerin araç alımını ertelemelerine veya daha düşük bütçeli araçlara yönelmelerine sebep oluyor.
Galericiler ise çözümü senet yöntemiyle bulmuş durumda. Bankalardan daha yüksek faizli senet seçenekleri sunarak, tüketicilere bir miktar peşinatla araç satışı yapmaya çalışıyorlar. Bu şekilde, satışları teşvik etmeye ve müşteri tabanlarını genişletmeye çalışıyorlar.