İkinci el otomobil fiyatları dibi gördü: Bayram öncesi son uyarı!
Otomotiv sektörü yetkilileri, 7 Temmuz'da yürürlüğe girmesi beklenen "Genel Güvenlik Yönetmeliği" (GSR II) nedeniyle sıfır araçlarda kampanyaların arttığını ve bunun sonucunda ikinci el araç fiyatlarının düştüğünü ifade etti.
114
Geçen yıl Türkiye otomotiv pazarında 1 milyon 232 bin 635 adetle rekor satış yaşanırken, bu durum otomotiv bulunurluğunda sorunlar ve arz-talep dengesinde bozulmalar olarak yansımış, ikinci el otomobil fiyatları aşırı değerlenmişti. Ticaret Bakanlığı'nın aldığı tedbirler sonucunda ikinci el piyasasındaki aşırı yüksek fiyatlar dengeye oturdu. Ayrıca birçok marka sıfır araçlarda kampanyalarını yoğunlaştırdı.
214
Yaklaşan Kurban Bayramı öncesinde otomobil almak isteyen tüketicilere tavsiyelerde bulunan sektör temsilcileri, ikinci el araçların gerçek satış fiyatlarının, son dönemdeki sıfır kilometre araç kampanyaları neticesinde düşüşe geçtiğini ifade ederek özellikle ikinci el araç alımlarında kurumsal firmaların tercih edilmesi gerektiğini belirtiyor.
314
'2. EL FIYATLARINI DÜŞÜRDÜ'
Otokoç Otomotiv 2. El ve Filo Operasyonu İş Birimi Lideri Birkan Çalışkan, yılın ilk çeyreğinde 2. el pazarının, enflasyon ve sıfır araç fiyatlarındaki artışın altında bir oranda, yüzde 8'lik bir değerlenme sağlayabildiğini ve bu nedenle mayıs ayında son bir yılın en düşük fiyatlı 2. el pazarıyla karşı karşıya kalındığını belirtti.
414
Çalışkan, yürürlüğe girecek yönetmeliğe göre, sıfır araç markalarının, belirli bir güvenlik donanımına sahip olmayan araçların tescilini ve satışını yapamayacağını vurgulayarak, "Halihazırda 7 Temmuz'a kadar bu stokları eritmek zorunda olan sıfır araç markaları, mayıs ayında agresif kampanyalar açıkladı. Sıfır araç fiyatlarındaki bu düşüş 2. el fiyatlarında mayıs ayında da negatif yönlü bir etki yarattı ve mayıs ayının özellikle ikinci yarısında 2. el fiyatlarında yüzde 2'lik bir aşağı doğru değişim gözlendi. 7 Temmuz öncesi stokları eritme baskısı neticesinde mayıs ayında açıklanan sıfır araç kampanyalarının haziran ayında da devam ettiğini gözlemliyoruz. Buna bağlı olarak 2. el fiyatlarının da bu seviyelerde yatay bir seyir izleyeceğini düşünüyoruz" ifadelerini kullandı.
514
Gelecek 1-2 aylık süreçte 2. el fiyatlarında herhangi bir değişim öngörmediklerini belirten Çalışkan, "Uzun zamandır olması gereken değerin altında olan 2. el pazarının özellikle eylül ayından sonra, ekonominin koşullarına bağlı olarak, doğru değer seviyesine doğru yükseleceğini düşünüyoruz. Burada tabii ki önümüzdeki dönemde enflasyonun, döviz kurlarının ve sıfır araç fiyatlarındaki uygulamaların fiyat seyrinde etkili ve belirleyici olacağını düşünüyoruz" şeklinde değerlendirme yaptı.
614
Birkan Çalışkan, yaklaşan Kurban Bayramı öncesinde otomobil almak isteyen tüketicilere şu tavsiyelerde bulundu:
"İkinci el araç satın alacak tüketicilerimize her şeyden önce satın alacakları aracın mevcut durumu, geçmişi ve muhtemel sorunlarıyla ilgili 'gerçek' bilgi sahibi olabilmek için titizlikle yapılmış bir ekspertiz çalışması talep etmelerini öneriyorum. Bunun yanı sıra aracın satışı sonrasında ortaya çıkabilecek sürpriz aksilikler ve maliyetlerden kaçınmak için ikinci el alanında kurumsallaşmış, mutlaka yetki belgesi sahibi kurum, şirket veya bayilere yönelmeleri daha güvenli olacaktır."
714
SON 1 AYDA ORTALAMA YÜZDE 3-5'E VARAN DÜŞÜŞ
Trink sat! & arabam.com Oto Ekspertiz Genel Müdür Yardımcısı Halil Ali Şenay, ikinci el ilanlarındaki araç fiyatlarına bakıldığında henüz belirgin bir düşüşün gözlemlenmediğini ancak son dönemde gerçekleşen sıfır kilometre araç kampanyaları neticesinde gerçek satış fiyatlarında bir düşüş yaşandığını belirtti.
814
Şenay, "Son bir ay içerisinde segmentine göre gerçek satış fiyatlarında ortalama yüzde 3-5'e varan düşüşler gözlemleniyor. Pandemi öncesindeki normal düzene dönüşün başladığını ve otomobillerin artık yatırım aracı olmaktan çıktığını söyleyebiliriz. Bayram öncelerinde genellikle piyasanın hareketlendiğini görürüz. Ancak bu bayram öncesi, finansman imkanlarının maliyetli olması ve gündemdeki sıfır kilometre araç kampanyaları nedeniyle ikinci el talebinin geçmiş yıllara kıyasla daha düşük kaldığını gözlemliyoruz" dedi.
914
Otomobil almak isteyenlerin önce sıfır araç kampanyalarına bakıp sonra karar vermeleri gerektiğini belirten Şenay, "Tüketiciler, istedikleri marka ve model araçlar için ciddi avantajlar elde edebilirler. Ancak mevcut stoklarda istedikleri aracı bulamayanlar, işlerini yarına bırakmamalı. Mevduat faizi gelirleri cazip olsa da, bir araç ihtiyacı varsa, mevcut fırsatları değerlendirmek önemlidir" diye ekledi.
1014
Şenay, bayram tatilinin ardından piyasanın biraz daha gevşemesini beklediklerini ancak bu gevşemenin fiyatlara nasıl yansıyacağını yüzdesel olarak tahmin etmenin zor olduğunu söyledi. Ayrıca, GSR II regülasyonunun yürürlüğe girmesiyle, sıfır araç bulunurluğu, döviz kurları ve kredi koşullarındaki değişimlerin ikinci el araç fiyatlarını etkileyeceğini belirtti.
1114
OTOMOBİL FİYATLARI GERİLEMEYE BAŞLADI
Otomobilen Genel Müdürü Kenan Bilirgen ise sıfır araç bulunurluğundaki zorluklar nedeniyle 2023'ün eylül ayına kadar sürekli artan ve zirve yapan kullanılmış otomobil fiyatlarının, pazarın normale dönmesiyle gerilemeye başladığını belirtti.
1214
Bilirgen, "Yeni model yılına sahip araçların pazara girişiyle birlikte, 2024 mart ayından itibaren ikinci el değerlerinin dengeye oturduğunu söyleyebiliriz. Pandemi sonrası dönemde yaşanan arz sıkıntısı nedeniyle oluşan fiyat seviyelerini 'köpük' olarak tanımlıyoruz. Ancak bugünkü koşullarda bu 'köpüğün' büyük oranda kalktığını söylemek doğru olacaktır" şeklinde konuştu.
1314
Bu yıl sıfır ve ikinci el araç pazarlarında geçmiş yıllara göre normalleşme ve dönüş yaşandığını ifade eden Bilirgen, özellikle yılın ikinci yarısından itibaren pazarın kademeli olarak hareketlenmesini ve Türkiye ikinci el pazarının toplamda 8 milyon adedin üzerinde araç satışıyla tamamlanmasını öngördüklerini belirtti.
1414
Bayram öncesi ikinci el araç talebinin, mevcut finansman koşulları ve sıfır araç kampanyalarına bağlı olarak geçmiş yıllara kıyasla daha zayıf olduğunu belirten Bilirgen, tüketicilere araç alımlarında ve satış sonrasında kötü tecrübeler yaşamamaları için güvenilir ve kurumsal markaları tercih etmelerini önerdi.