Dövizde yaşanan dalgalanma özellikle teknoloji ürünleri satışında büyük hareketliliğe neden oldu.
AVM'lerde faaliyet gösteren mağazaların ciroları son iki günde yüzde 10 arttı. Ticaret odası başkanları ile farklı sektörlerin temsilcileri dövizdeki artışın vatandaşın alım gücünü etkileyeceği gibi fabrikaların kapanmasına neden olacağını söyledi.
Dünya'dan Yener Karadeniz'in haberine göre Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hüseyin Altaş, gelişmelerin AVM cirolarında yüzde 10’a yakın artışa yol açtığını söyledi.
Altaş, “Ürünler daha da pahalanacak diye bir akım var AVM’lere. Cirolar yükselmeye devam ediyor. Bizim gözlemimiz son iki günde yüzde 10’a yakın bir artış olduğu yönünde. Black Friday kampanyalarının da bunda etkisi var tabi. Ziyaretçi sayısı ise stabile döndü. Kasım öncesi 6 milyondu şu an 6.3 milyonlarda devam ediyor” diye konuştu.
“İHTİYACINI HEMEN AL NOKTASINDAYIZ”
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel de kur etkisinin alışveriş cirolarına yansıdığını söyledi. Artan hammadde fiyatlarının önümüzdeki yıl hazır giyim perakendesinde önemli oranda fiyat artışına yol açacağı yönünde açıklama yapan Öncel, “Satışlarda Black Friday etkisinin de ötesinde başka bir durum var. Enflasyonist durumlarda insanlar elindeki parayı zam gelecek endişesiyle hemen ihtiyaçlarına harcar. En temel tüketici davranışıdır bu. Elimizde net veri yok ancak şu anda bu davranışı gözlemliyoruz” dedi.
Harcama noktasında ise Öncel, tüketicilere şu tavsiyede bulundu: “İhtiyacını hemen al noktasındayız. 2022 yazında maalesef 2021 yazının üzerine en az yüzde 50 fiyat artışı olacak. Bugün 50 birime alacağınız ürün yaz döneminde 100 birimden fazla olacak. Bu hafta önemli bir hafta, yazlığı da kışlığı da alma dönemi” ifadelerini kullandı.
DAYANIKLI TÜKETİM MALLARINDA ARTIŞ DAHA FAZLA
Bünyesinde ArmoniPark, ArenaPark ve Kayseri Park alışveriş merkezlerini bulunduran Avrupakent Gayrimenkul Geliştirme Genel Müdürü Muhsin Erkoç da son birkaç günde alışveriş hacminde önemli oranda artışa şahit olduklarını söyledi.
Erkoç, “Daha zam gelmeden insanlar alayım telaşında. İhtiyacı varsa alıyor ama yoksa yine erteliyor. Dayanıklı tüketim mallarında bunu görüyoruz. Kapı girişlerde de cirolarda da yüzde 15 civarında bir artış olduğunu söyleyebiliriz. Bazı teknoloji markaları ürünlerini satışa kapattı, bu da mağazalara yönelmeyi artırdı” şeklinde konuştu.