Yüksek Öğretim Kurumları, üniversitelerinin yıllık faaliyet raporlarını açıkladı. 28 Şubat’ta 2021’de açıklanan raporlar adeta üniversitelerin itirafnamesi oldu. Birçok üniversite raporlarda eksikliklerini ve kısıtlarını açıkladı.
BirGün''den Mustafa Kömüş’ün haberine göre, üniversitelerin hemen hemen tamamı artan kontenjanlardan şikâyet ederken öğrenci başına düşen akademisyen sayısının fazla olduğunu belirtiyor. Mali olanaklardan ve ödenek yetersizliğinden de dem vuran üniversiteler nitelikli personel ihtiyaçları olduğunu da dile getiriyor.
Bazı üniversitelerin faaliyet raporlarında yer verdiği zayıflıklar şöyle:
ANKARA ÜNİVERSİTESİ
Eğitim materyallerinin yeterince güncel olmaması
Köklü fakültelerde derslikler ve uygulama laboratuvarlarının sayısının yeterli olmaması
Etki değeri yüksek dergilerde yapılan nitelikli yayın ve atıf sayılarının istenen seviyede olmaması
İki ayrı yerleşkede, her biri tam teşekküllü olmayan hastanelerde sağlık hizmetinin veriliyor olması
Şehir merkezi dışındaki yerleşkelerde merkeze uzaklık nedeniyle sosyal faaliyetlere katılımın düşüklüğü
Kongre ve Kültür Merkezinin olmayışı
Teknik ve idari personelin yeterli sayıda olmayışı ve tecrübeli nitelikli personel azlığı Uluslararası platformdaki görünürlüğün az olması
EGE ÜNİVERSİTESİ
Öğretim üye sayısının yetersiz olması
Bina altyapı yetersizliği, derslik, araştırma ve öğrenci laboratuvarlarının donanım eksikliklerinin bulunması
Öğrencilerin mesleğe geçiş aşamasında staj imkânlarının sınırlı olması
Yüksek lisans ve doktora projelerine ayrılan bütçenin yetersiz olması
Birimlere ait bütçenin gereksinimleri karşılamada yetersiz olması
Öğretim elemanlarının üzerlerindeki bürokratik-idari ve akademik ders yüklerinden dolayı araştırma süreçlerinin sekteye uğraması
Öğretim elemanı kadrolarının yetersiz olması
Uluslararası araştırma projelerinin istenen düzeyde olmaması
Akademik personelin yurt içi ve yurt dışı bilimsel etkinliklere katılımı için yeterli destek sağlanamaması
Bazı binalarda altyapı yetersizliğinin; araştırma ve öğrenci laboratuvarlarında ise donanım eksikliklerinin bulunması
ÇANAKKALE 18 MART ÜNİVERSİTESİ
Ulusal ve uluslararası projelerin sayıca az olması
İndeksli yayın sayısının azlığı
Yeterli sayıda lojman bulunmaması
Kontenjanların sürekli artması sonucu derslik ihtiyacı
Hızla artan öğrenci sayısı ve öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısının yüksek olması
Öğretim elemanlarının ders yükünün fazla olması
Akademik ve idari personel açığı
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Bazı eğitim birimlerinde öğrenci sayısı ve ders yükünün fazla olması,
Bazı bölüm/programlarda öğretim elemanı başına düşen öğrenci sayısının fazlalığı,
Öğretim elemanı sayılarının birimler arasında dengesiz dağılımı,
Derslik ve diğer öğrenme ortamlarındaki fiziksel ve donanımsal yetersizlikler,
Mezunların yabancı dil niteliğinin istenilen düzeyde olmaması,
Araştırma görevlisi ve yardımcı teknik eleman sayısının azlığı,
Üniversite dışından nitelikli araştırmacıların yeterli düzeyde kazandırılamıyor olması,
Araştırmacılara yönelik olarak kampüsteki konaklama olanağı ve sosyal olanakların yetersizliği,
Öncelikli alanlarda araştırma merkezlerinin olmaması
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Kontenjan artışları nedeniyle öğrenci sayılarındaki artışın nitelikli eğitimin önünde kısıt oluşturması
Araştırma faaliyetleri ile eğitim ve öğretim süreçleri arasındaki geçişkenliğinin artırılması (öğrencilerin araştırma projelerinde daha fazla yer alması vb.)
Araştırma kaynaklarının kullanımına yönelik izlem/iyileştirme süreçlerinin kurum geneline yaygınlaştırılması,
Çok yönlü, disiplinler arası araştırmalara imkân sağlayacak merkezi laboratuvar altyapısının geliştirilmesi,
İdari ve akademik personelin bireysel ve kariyer gelişimini destekleyecek eğitim programlarının çeşitlendirilmesi ihtiyacı
Ekonomik değişkenliklerin üniversite bütçesi üzerinde yarattığı olumsuz etki
Artan üniversite sayıları
MERSİN ÜNİVERSİTESİ
Öğrenci danışmanlarının bilgi ve ilgi yetersizliği
Eleman yetersizliği ve kilit elemanların yedeklerinin olmaması
Personel başına düşen öğrenci sayısının yüksek olması
Mali olanakların yetersizliği
Bilişim teknolojisindeki yenilikleri yakından takip edebilecek olanağın olmaması.
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
Bazı programlarda öğrenci sayısının fazlalığı
Bazı alanlarda akademik ve idari kadroların yetersizliği
Öğretim elemanlarının akademik birimlere göre dengesiz dağılımı
Yabancı dil eğitiminin yetersizliği
Güncel olmayan eğitim sistemi
Üniversiteyle kentin etkileşiminin sağlıklı yürütülmesini sağlayacak kurumsal altyapının kurulamamış olması
Sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklere katılımın yetersizliği
TRAKYA ÜNİVERSİTESİ
Eğitim-öğretimin her seviyesinde öğrencilere araştırma yetkinliğini kazandırmak üzere gerçekleştirilen faaliyetlerin tüm birimlerde arttırılamaması,
Stratejik planla uyumlu bir eğitim-öğretim politikasının oluşturulamaması,
Üniversitenin araştırma politikasının hazırlanamaması,
Akademik personelin araştırma-geliştirme performansını takdir-tanıma ve ödüllendirme üzerine yapılan uygulamaların arttırılamaması,
Üniversitenin araştırma, yayın ve eğitim performansının arttırılamaması, farklı endekslerdeki yerinin yükseltilememesi,
OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
Akademik ve idari kadronun sayısal olarak yetersiz olması
Bazı birimlerde fiziksel altyapı eksikliklerinin bulunması
Mezunlarla iletişim ve iş birliğine yönelik çalışmaların istenilen düzeye gelmemesi
Öğrencilerin yabancı dil bilgilerinin yetersizliği
Üniversite yerleşkesinde
öğrenci yurdu bulunmaması
Teknik bakım ve onarım ekiplerinin sayıca yetersiz olması
Uygulamalı eğitim ve öğretimin yetersiz olması
ŞİKEYTİN HEDEFİ YÖK
Ülkede oldukça tartışılan üniversite özerkliği de faaliyet raporlarında kendine yer buldu. Uludağ Üniversitesi’nin faaliyet raporunda tehditler bölümünde bu konuda ilginç ifadeler yer aldı. Raporda “Ağırlıklı inisiyatifin YÖK’te olması sonucunda Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının üniversitelerin görüşünü almadan uygulamaya koyduğu ani kararlar ve yapılan düzenlemeler” denildi.