Son dönemde Çinli otomobil üreticilerinin artan başarısı bazı ülkeleri endişelendiriyor. Avrupa Birliği, bu durumu önlemek amacıyla Çinli markalara ek vergiler getirme planları yapıyor.
Geçtiğimiz günlerde ABD Başkanı Joe Biden, Çin menşeli elektrikli araçlara uygulanan vergi oranını yüzde 25'ten yüzde 100'e çıkararak ve ek masraflar getirerek bu eğilimi engellemeye çalıştı.
YÜZDE 40'A ULAŞAN VERGİ...
Yeni karar, Resmi Gazete'de yayınlanarak duyuruldu. 7 Temmuz 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek olan bu düzenlemeyle, Çin'den ithal edilen tüm araçlara yüzde 40 ek vergi getirilecek.
Bu ek gümrük vergisi, seçenekler arasında yüzde 40 ek vergi ile 7.000 dolar/adet seçeneğinden yüksek olanı seçilerek uygulanacak.
Yüzde 40 ek vergi, daha önce sadece elektrikli otomobillere uygulanıyordu; ancak yeni düzenlemeyle tüm yakıt türlerindeki araçlar için geçerli olacak.
İlave gümrük vergisi uygulaması, GTİP listesinde 87. fasılda yer alan motorlu kara taşıtları, traktörler, bisikletler, motosikletler ve diğer kara taşıtları ile bunların aksam, parça ve aksesuarlarını kapsayacak.
Bu uygulama, içten yanmalı motorlarla çalışan otomobilleri, elektrik motorlu otomobilleri ve elektrikli araç bataryalarını da içeriyor, silindir hacmi fark etmeksizin geçerli olacak.
TÜKETİCİ TERCİHİ DEĞİŞEBİLİR
Özellikle Çinli markaların rekabet gücünü etkileyebilecek olan bu vergi artışı, tüketicilerin tercihlerini değiştirebilir.
Vergi artışının gerekçesi olarak, yerli üretimi teşvik etmek ve dış ticaret açığını azaltmak gösteriliyor.
Ancak, otomotiv sektörü temsilcileri, bu kararın tüketicilere yansıyacak fiyat artışlarına ve Çinli markaların Türkiye pazarındaki payının düşmesine neden olabileceği konusunda uyarıyor.