Bedensel Engelli Yüzme Millî Takım Antrenörü Dr. Duran Arslan’ın tespit etmiş olduğu sorun ve önerileriyle ilgili, geçen haftaki yazımıza kaldığımız yerden devam ediyoruz.
2: Antrenörlerle İlgili Sorunlar:
*Yeterli düzeyde Bedensel Engelli Yüzme Antrenörünün olmayışı ve yıllardır antrenörlük kursunun açılmaması, 2-3-4 ve 5’inci kademelerin hiç açılmamış olması
*B.E.S.Y.O bölümlerinde ve Yüzme Federasyonunun ilgili antrenörlük kurslarında engellilerde yüzme eğitimi ile ilgili ders verilmemesinden dolayı mevcut yüzme antrenörlerinin bedensel engelli sporculara verilecek eğitimle ilgili bilgi ve becerilerinin olmayışı.
*İlgili Spor Federasyonların farklı engel grupları olan, Serebral Palsi, Spina Bifida, Brakial Pleksus, Ampute, Spinal Kort yaralanması ve Cücelik gibi farklı engel gruplarına yönelik yüzme eğitim teknikleri ve performans antrenmanları ile ilgili dokümanın olmayışından dolayı bilgiye ulaşmak isteyen Antrenör ve Eğitmenlere yardımcı olamamaktadır. İlgili kurumların eğitimle ilgili bilgi havuzu bulunmamaktadır.
*Millî takım sporcularının 1 tek antrenöre emanet edilmesi ve her şeyin bu antrenörden istenmesi, antrenman ve müsabaka alanlarında fizyoterapist, kondisyoner, diyetisyen, Masör, mentör veya psikolog gibi desteklerin verilmemesi ayrıca istatistik verilerinin tutulmamasından dolayı bu branş yeterli düzeyde etkinliğini ortaya koyamamaktadır.
3: Ulusal ve Uluslararası Yarışlarla İlgili Sorunlar
*Sporcuların yeterli düzeyde kamp ve müsabakalara katılamaması ve bununla ilgi sürekli ekonomik sebeplerin dile getirilmesi branşı geriye götürmektedir.
*2022 ve 2023 yılında savaşta olmasına rağmen Ukrayna’nın tüm dünya serilerine ve uluslararası yarışlara katılması fakat Türkiye’nin birçok yarışa sporcuların katılmasının talep edilmesine rağmen ekonomik sebepler dile getirilerek reddedilmesi.
*Paralimpik Komite ile ilgili spor federasyonun kendi içindeki iletişim ağını çok aktif kurgulaması gerekli. En ufak bir hatadan kaynaklanan bilgi akışı sorunlarından dolayı sporcu ve antrenörler olumsuz etkilenmektedir.
4: Teknik ve Eğitim Kurulları ile İlgili Sorunlar
*Federasyonlarda teknik ve eğitim kurulları oluşturulurken kişilerin liyakatlerine, akademik çalışmalarına, bilgi ve becerilerine, branşta olan tecrübeleri ve yetiştirdiği sporcular gibi etkenler göz önüne alınarak değerlendirmeler yapılmalıdır.
5: Sporcu Takibi ve Mevcut Sporcuların Performansını Arttırmaya Yönelik Problemler
*Sporcuların ortaya çıkması tamamen gönüllü antrenörlerin öz verisine bırakılmıştır, ilgili Spor Federasyonu veya Paralimpik komitenin bu anlamda okullarda, eğitim kurumlarında, hastane veya sosyal medyada fiziksel engelli çocuk veya yetişkinlere yönelik bir tarama faaliyeti yapmalıdır.
*Sporcuların antropometrik uyum, yeterlilikleri ve becerileri göz önüne alınarak sporcu takipleri yapılmalıdır, geçmişte Türkiye şampiyonu birçok para yüzme sporcumuz taekwondo, eskrim gibi branşlara yönelerek daha başarılı olmuşlardır, örneğin bugün Uğurcan Özer yüzmeden Triatlona geçerek paralimpik kota alma yolunda ilerlemektedir.
*Gelecek vadeden sporculara yönelik geniş kapsamlı, akademik ve ekonomik bir planlama yapılmalıdır.
*Okullardaki yetenek seçimlerinde fiziksel engelli sporcular gözden kaçmakta, ölçümü yapan kişinin maneviyatına, vicdanına bırakılmaktadır. Bununla ilgi olarak antropometrik ölçüm, değerlendirme ve yönlendirme noktasında bizlerin de kriterleri oluşturulmalıdır.
*Tüm bu saydığım geri bildirim ve öneriler ile ilgili hızlıca aksiyon alınabilmesi adına Paralimpik Komite Çatı altında bir koordinasyon kurularak, şehirler ve bölgeler ayrı-ayrı incelenmeli, ulusal bazda sporcu takipleri, antrenörlük eğitim faaliyetleri ve organizasyonlar gibi birimleri takip edecek plan-projeler hayata geçirilmelidir.