Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği'nin verilerine göre, Türkiye'nin otomobil ve hafif ticari araç pazarı, geçen yılın aynı dönemine kıyasla ilk çeyrekte yüzde 25,2 büyüyerek 295 bin 519 adede ulaştı. Bu dönemde otomobil satışları yüzde 33,05 artarak 233 bin 389'a yükselirken, hafif ticari araç satışları ise yüzde 2,6 artışla 62 bin 130'a çıktı.
BENZİNLİ OTOMOBİLLER LİSTENİN BAŞINDA
Söz konusu dönemde Türkiye otomobil pazarı satış sıralamasında, benzinli otomobiller 156 bin 396 adetle birinci sırada yer alırken, hibrit otomobiller 33 bin 131 adetle ikinci sırada yer aldı. Dizel otomobil satışları 25 bin 268 adet, otogazlı otomobil satışları ise 2 bin 38 adet olarak belirlendi. Sadece elektrikle çalışan tam elektrikli otomobil satışları ise 14 bin 158 adet olarak kaydedildi.
Ayrıca, araçtaki bataryayı şarj etmek için benzinli bir motor jeneratörle bir elektrik motorunu çalıştırarak tekerleklere güç sağlayan uzatılmış menzil sistemi olan araçlar da dahil edildiğinde, elektrikli otomobil satış rakamı 16 bin 556 adede yükseldi. Uzatılmış menzil otomobilleri de Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTIP) olarak "elektrikli" sınıfında yer almaktadır.
OTOGAZLI VE DİZEL OTOMOBİL SATIŞLARI DÜŞÜŞTE
Yılın ilk çeyreğinde 2023'ün aynı dönemine göre, benzinli otomobil satışlarında yüzde 33,3'lük bir artış yaşanırken, dizel otomobillerde yüzde 19,5 ve otogazlı otomobillerde yüzde 26,2'lik bir düşüş gerçekleşti. Hibrit otomobil satışları bu dönemde yüzde 71,8 artarken, tam elektrikli otomobillerde ise yüzde 275,9'luk bir artış kaydedildi. Dizel otomobil satışlarındaki azalışın ana nedenlerinden biri olarak, "global üreticilerin dizel otomobil üretimini sonlandırma sürecinin devam etmesi ve dolayısıyla pazara yeni dizel otomobil sunmaması" gösteriliyor.
PAZAR PAYI YÜZDE 6,1
Geçen yılın ilk çeyreğinde yüzde 66,9 olan benzinli otomobillerin satışlardaki payı, bu senenin aynı döneminde yüzde 67'ye yükseldi. Dizel otomobillerin payı yüzde 17,9'dan yüzde 10,8'e, otogazlıların payı ise yüzde 1,6'dan yüzde 0,9'a geriledi.
Söz konusu dönemde toplam satışlardan alınan pay, tam elektrikli otomobillerde yüzde 2,1'den yüzde 6,1'e; hibritlerde yüzde 11'den yüzde 14,2'ye yükseldi. Tam elektrikli, uzatılmış menzil elektrikli ve hibrit araçlar bir arada değerlendirildiğinde, toplam pazarın yüzde 21,3'ünün içinde elektrikli motorlu araçlar bulunduğu görüldü.
MART AYI SATIŞ ADEDİ 5 BİN 903!
Bu yılın mart ayına bakıldığında Türkiye'de toplam 5 bin 903 adet "tam elektrikli" otomobil satışı gerçekleştiği görüldü. Böylece "tam elektrikli" otomobillerin mart ayındaki pazar payı, yüzde 6,8 olarak kayıtlara geçti.
Türkiye'de bu yıl toplamda 120 bin adet elektrikli otomobil satılması bekleniyor. Sektör temsilcileri, elektrikli otomobil pazarının gelişmesiyle birlikte üreticilerin en yeni modellerini Türkiye'de satışa sunmaya devam edeceğini belirtiyor.