Üniversite sınavına nasıl çalışılır?

Üniversite sınavına nasıl çalışılır?

Lise eğitimini tamamlayarak, eğitimlerini üniversite eğitimleri ile taçlandırmak isteyen bireyler için, üniversite sınavlarına hazırlık aşaması önemli bir yere sahiptir.

 

Üniversiteye hazırlı aşamasında öncelikle birey hangi bölümde eğitimini sürdüreceğine karar vermelidir. Bu anlamda üniversite taban puanları öğrencilerin üniversite seçiminde önemli bir rol oynar.

Üniversite sınavlarına hazırlık aşamasında, yazılı, görsel, sesli ve dijital materyaller önemli araçlardır. Üniversiteye hazırlıkta kısa süreli çalışmalar bir miktar puan artışı sağlayabilir. Ancak yüksek öğrenimini popüler üniversitelerde, popüler branşlarda gerçekleştirme isteyen bireyler için, uzun vadede, planlı hazırlanmak gerekir. Üniversiteye hazırlanan birçok öğrenci henüz lise birinci sınıftan başlayarak bu amaç için planlı ders çalışmaktadır.

Üniversite Sınavlarına Hazırlıkta Eğitim Araçlarının Önemi

Üniversite sınavlarına hazırlık sürecinde, planlı çalışmanın katkı sağlayacağı muhakkaktır. Bunun yanında eğitim araçlarının seçimi de önemli yere sahiptir. Öncelikle sınavlara hazırlanacak bireyler kendi düzeylerine uygun olan eğitim araçlarını seçmelidir. Aynı zamanda güvenilir kaynaklardan bilgi edinmelidir. Öğrencilerin sınavlara hazırlanmasında görsel materyaller önemli bir yere sahiptir. Bu amaçla eğitime katkı sağlayan dijital ders araçları, internet ortamından sağlanan görsel eğitim programları etkili bir şekilde kullanılmalıdır.

Üniversite Sınavlarına Hazırlıkta Ders Ortamı

Sınavlara hazırlıkta ders ortamının uygun koşullar sağlanması gerekir. Özellikle konu üniversite sınavları olunca bu konuya biraz daha özen göstermek gerekir. Sınav hazırlığında bulunan bireyin çalışma ortamı, mümkün olduğu kadar olumsuz çevre koşullarından etkilenmeyecek şekilde olmalıdır. Bunun için iç ortam düzenlemesine de ihtiyaç duyulur. Özellikle televizyon, müzik çalar gibi materyallerin çalışma ortamında bulunmaması başarıya katkı sağlar.

Üniversite Sınavlarına Hazırlıkta Planlama

Bireyler üniversite planları oluştururken, aynı zamanda da üniversitelerin amaçlanan bölümünü kazanabilmek için planlama yapmalıdır. Her işte olduğu gibi üniversite sınavlarına hazırlıkta da planlama yapmak başarıya katkı sağlar. Planlama yapılırken günlük, haftalık, aylık planlamalar yapılabilir. Her birey kendi düzeyinde ve anlama yeteneğine bağlı olarak planlamasını kendine göre düzenlemeli veya bu konuda yardım almalıdır. Üniversite sınavlarında;

  • Türkçe,

  • Matematik,

  • Coğrafya,

  • Tarih,

  • Edebiyat,

  • Fizik,

  • Kimya,

  • Biyoloji,

gibi birçok alandan sorular yöneltilmektedir. YKS TYT konuları listesine göre de her derse özel lisede öğrendiğimiz konular bulunmaktadır. Hazırlık planı yapan birey hedeflediği alan bilgilerine yer veren soruları öncelikle çözüme kavuşturması, artan zamanlarda diğer alanlarda yer alan soruları çözümlemeye zaman ayırması gerekir. Bu durum planlamaya da yansır. Hazırlanan birey öncelikle hedeflediği bölüme ilişkin derslere ağırlık verilmelidir. Der planlamasında zorluk çekilen derslere biraz daha fazla zaman ayrılması, bireyin çözme yeteneğini geliştirir. Ders süreleri mümkün olduğu kadar 50 dakikalık süreyi geçmemeli ve bu süre içerisinde ortalama 10-15 dakika kadar kendine dinlenme şansı tanımalıdır.

Üniversite Sınavlarına Hazırlıkta Soru Çözmenin Önemi

ÖSYM tarafından gerçekleştirilen üniversite sınavlarına giriş yapan adaylar, 2 yıllık bölümler tercih edileceklerse en az 150 baraj puanını, 4 yıllık lisans bölümlerini tercih edeceklerse en az 180 baraj puanına geçmesi gerekir. Tercih edilecek bölümlerde bu anlamda sınav hazırlığında önemli bir yere sahiptir. Lise düzeyinde eğitim görmüş bir aday, biraz çalışmanın neticesinde 2 yıllık bölümlere giriş yapabilir. Ancak daha popüler olan bölümler için daha fazla çalışmak gerekecektir.

Üniversiteye hazırlanan adaylar, geçmiş yıllarda çıkan soruları çözümleyerek kendilerini deneyimleyebilir ve çıkan sorular hakkında ön bilgi edinebilirler. Ayrıca her konu bitiminde, konuya ilişkin yeterli düzeyde soru çözülmesi, bireyin konuyu anlamasına katkı sağlarken aynı zamanda eksik yanlarının tespitine olanak verir. Bu sayede gerek duyulursa konu tekrarı yapılmalıdır.

Haftalık veya aylık olarak bireyin kendisine sanal sınav ortamı yaratarak, belirlenen zaman içerisinde soru çözmesi ve kendini değerlendirmesi gerekir. Bu durum soru çözme kabiliyetini ve sorular için harcanan zamanın iyi değerlendirilmesi bakımından önem arz eder.

Üniversite Sınavlarına Hazırlıkta Moral Motivasyon

Üniversiteye hazırlanan birey öncelikle tercih ettiği bölümü kazanacağına kendini motive etmelidir. Olumlu düşüncelerin oluşmasında, üniversiteyi kazandığında hayatında ne gibi değişimlerin olacağını, ileride nasıl bir kariyer hedeflediğin, üniversiteyi başarılı bir şekilde bitirdiğinde ne gibi kazanımları olacağını düşünerek kendini motive edebilir. Bu sürece aile bireyleri eleştirel tavırlardan uzak, motive edici yaklaşımlarda bulunarak katkı sağlayabilirler.