27 Aralık Çarşamba günü, 2024 yılında geçerli olacak asgari ücret açıklanmıştı. Ardından zincir marketlerde fiyat değişikliğine gidilmişti. Bu sefer de yılbaşının hemen sonrasında fiyat etiketleri yenilendi. 1 Ocak itibarıyla markete giden vatandaşlar, birçok ürünün yeni etiketlerini sosyal medya hesaplarından paylaşarak tepkilerini ortaya koydu
Tüketici Konfederasyonu (TUKONFED) üyesi Avukat Mücahit Saraçlı, haksız fiyat uygulamanın son bulması adına vatandaşların şikayet haklarını kullanmasını söyledi.
"BUNU KARŞILIĞI HAKSIZ FİYAT UYGULAMASIDIR"
Avukat Mücahit Saraçlı, Tüketici Konfederasyonu üyesi olarak, asgari ücrete yapılacak olan beklenenin üzerinde zam haberleri ortaya çıktığında, Aralık ayının sonlarına doğru gerçekleşen etiket değişikliği ile fiyatlarda gereksiz artış yapıldığını ifade etti. Ardından asgari ücretin belirlenmesiyle birlikte yeniden fiyatlarda artış yaşanmıştır. Saraçlı, bu durumu haksız fiyat uygulaması olarak nitelendirdi ve hukuktaki yerinin de haksız fiil olduğunu belirtti. Ayrıca, bu durumun birçok cezai şartları bulunduğunu vurguladı.
Saraçlı, 6 Bin 502 sayılı yasanın tüketicilerin haklarını koruma amacını taşıdığını vurgulayarak, özellikle haksız fiyat uygulamaları ve stokçuluğu engellemeyi hedeflediğini ifade etti. Tüketicilerin bu haklardan faydalanabilmeleri adına bilinçli hareket etmeleri ve şikâyet haklarını kullanmalarının önemine vurgu yaptı.
Avukat Saraçlı, tüketicilere düşen sorumluluklar arasında, ürün fiyatlarının kısa sürede değiştiği durumlarda hemen fiyat etiketine bakarak, değişim tarihini kontrol etmeleri gerektiğini belirtti. Eğer tüketiciler, 1-2 gün içinde değişmiş bir fiyat etiketi tespit ederlerse, bu durumu belgelemek amacıyla fotoğraf çekmeleri ve şikayetlerini Alo 175 hattına veya Ticaret Bakanlığı'nın haksız fiyat uygulamaları kurumuna internet üzerinden iletmeleri gerektiğini ifade eti. Bu sayede tüketiciler, yasal haklarını kullanarak haksız fiyat uygulamalarına karşı etkili bir şekilde mücadele edebileceklerdir.
"TALEPLERDE DÜŞÜŞ OLURSA KENDİLERİNİ DÜZELTMEK ZORUNDA KALIRLAR"
Saraçlı, Tüketici Konfederasyonu olarak cezai işlem yapılan firmaların ifşa edilmesi gerektiğini savunarak, "Bu uygulamaları kimlerin gerçekleştirdiği belirlensin ki tüketiciler de bu bilgileri değerlendirerek hareket etsinler. Ekonominin temel prensibi olan arz ve talep dengesine vurgu yaparak, eğer talepte bir düşüş olursa, bu durumun satıcıları, özellikle binlerce şubesi olan zincir marketleri, düzenlemeler yapmaya zorlayacağını" dedi.
"RAFTA YAZAN FİYAT GEÇERLİDİR"
Avukat Mücahit Saraçlı, raftaki fiyat ile kasadaki fiyatın farklı olduğu durumlarda, raftaki fiyatın geçerli olduğunu belirterek, tüketicilere bu konuda nasıl hareket etmeleri gerektiği konusunda tavsiyelerde bulunmuştur. Saraçlı'ya göre, eğer tüketiciler kasada farklı bir ödeme talebiyle karşılaşırlarsa, yapabilecekleri tek şey, eğer ürünü almaya mecbur kalmışlarsa o ürünü satın almak ancak aynı zamanda raftaki etiketin fotoğrafını çekmek. Alınan ürünün fişini alarak Alo 175'i arayarak veya Ticaret Bakanlığı'nın haksız fiyat uygulamaları kurumuna başvuruda bulunarak, söz konusu satış noktasını bildirmek ve gerekli yasal işlemlerin başlatılmasını talep etmek. Bu şekilde tüketiciler, haklarını koruyarak haksız fiyat uygulamalarına karşı etkili bir şekilde mücadele edebilirler.
“FİYATLARI KONTROL ETMEKTEN ALIŞVERİŞ YAPAMIYORUM”
Ezem Demirel, fiyatların sürekli arttığı bir dönemde, artık fiyatları kontrol etmeden alışveriş yapmaya çalıştığını belirterek, toptan hesaplamalara odaklandığını ifade etti. Fiyatların sürekli değişkenlik gösterdiği bir ortamda, bireysel ürün fiyatlarına odaklanmanın zor olduğunu söyledi ve fiyatların bir noktadan sonra ezberlenemediğini dile getirdi.
ÇALIŞANLAR FİYAT DEĞİŞİMİ İÇİN MESAİYE KALDI
Günde birçok kez gerçekleşen zamlar, market çalışanlarının fiyat değişiklikleriyle başa çıkmalarını zorlaştırmış durumda. Sosyal medyada paylaşılan görüntülerde, bir market çalışanının gece yarısı etiket değişimi için mesaiye kaldığına dair görüntüler, büyük tepki toplamıştı.