Çin Havacılık Bilimi ve Endüstrisi Şirketi (CASIC), Çin'in Şansi bölgesinde bulunan Datong şehrinde, bilim-kurgu filmlerinde rastlanabilecek türden bir proje için test gerçekleştirdi. Vakumlu ortamda çalışan ve manyetik ray teknolojisini kullanan bir trenin (maglev), başarılı bir test seferi gerçekleştirdiğini duyurdu. CASIC, aynı trenin önceki rekorunu geride bırakarak saatte 623 kilometrelik bir hıza ulaştığını açıkladı.
PEKİ NASIL ÇALIŞIYOR?
İlerlemiş bir manyetik levitasyon (maglev) tren sistemi, tren, ray ve trenin hareket ettiği ortam arasındaki sürtünmeyi en aza indirerek, treni havada asılı bir şekilde tutmayı amaçlamaktadır. Bu sayede, manyetizmayı kullanarak trenin uzay mekiklerindeki hızlara ulaşmasını sağlamak hedeflenmektedir.
CASIC'in yaptığı testler, vakumlu maglev sisteminin teorik olarak kabul edilen performansını gerçek oranlarla doğrulamıştır. Şirket, daha da yüksek hızlara erişmeyi amaçladıklarını belirterek, saatte 4 bin kilometreye kadar ulaşmak istediklerini açıklamıştır. Bu, CASIC'in rekorunu kırmadan önce kaydedilen en hızlı maglev treninin saatte 463 kilometre hızla gittiği bir başarıdır.
HANGİ ÜLKELERDE AKTİF?
Şu an dünya çapında aktif olarak hizmet veren 6 maglev sistemi bulunmaktadır. Bunlardan ikisi Güney Kore'de, biri Japonya'da ve üçü Çin'de bulunmaktadır. Ancak, mevcut sistemlerin hiçbiri vakumlu ortamda çalışmamaktadır.
Maglev trenleri, olağanüstü hızlara sahip olmalarına rağmen, üretim ve işletim maliyetleri oldukça yüksektir. Bu yüksek maliyetler, genellikle projelerin gerçekleştirilmesini zorlaştırır ve yatırımcılar için önemli bir engel teşkil eder. Bu nedenle, maglev tren teknolojisi henüz yaygın olarak kullanılmamaktadır. Ancak, teknolojinin gelişmesi ve maliyetlerin düşmesiyle birlikte, maglev trenlerin daha yaygın bir şekilde kullanılması beklenmektedir.