Koruma altındaki 2’nci Abdülhamid dönemine ait Ahi Sancağı restore ediliyor

Koruma altındaki 2’nci Abdülhamid dönemine ait Ahi Sancağı restore ediliyor

Pamuk ve ipek ipliklerden dokunan 2. Abdülhamid dönemine ait Ahi Sancağı, Erzurum Restorasyon ve Konservasyon Bölge Laboratuvarı tekstil atölyesinde restore ediliyor.

Sancağın renk solmaları ve lif deformasyonu yaşadığı için mukavemeti azalmış durumda. Bu nedenle, 4 kişilik uzman bir ekip tarafından titizlikle onarılıyor. Restorasyon ve konservasyon çalışmalarının yaklaşık 2 yıl süreceği planlanıyor ve tamamlandıktan sonra sancağın Kırşehir Müze Müdürlüğü'ne teslim edilmesi planlanıyor.

Kırşehir Müze Müdürlüğü envanterinde kayıtlı olan Ahi Sancağı yaklaşık 2 metre uzunluğunda ve çift yönlü olarak tasarlanmıştır; çevresi bakır alaşımlı saçaklarla çevrilidir. Sancağın üzerinde Bakara, Enfal, Hud ve Rad surelerinden ayetler ile 2. Abdülhamid'e ait tuğra işlenmiştir. Renk solmaları ve lif deformasyonu nedeniyle mukavemetini kaybetmesi üzerine sancağın Erzurum Restorasyon ve Konservasyon Bölge Laboratuvarı'na getirildiği belirtiliyor.

668e3f40a24f5ddddef81d63.webp

Tekstil atölyesine teslim edilen sancağın onarımını üstlenen 4 kişilik uzman ekip, öncelikle detaylı bir durum tespiti yapmıştır. Restorasyon ve konservasyon süreci için renk analizi, malzeme ve element analizi ile mukavemet tespiti gibi adımlar atılmıştır. Dağılan lifler soğuk buhar ve uygun tekniklerle düzeltilmiş, etrafındaki bakır alaşımlı saçaklar ise analizleri ve restorasyon için ayrılmıştır. Eserin mukavemetine ve yapısına uygun tamamlama malzemeleri ve yöntemleriyle yapılacak olan restorasyon ve konservasyon işlemlerinin yaklaşık 2 yıl süreceği belirtilmektedir. Tamamlanan restorasyon çalışmalarının ardından sancağın Kırşehir Müze Müdürlüğü'ne teslim edileceği vurgulanmakta.

Restoratör ve sanat tarihçisi Rabia Genç, sancağın restorasyon sürecini büyük bir titizlikle sürdürdüklerini ve çalışmalarının 2 yıl kadar süreceğini ifade etmiştir. Sancağın çift taraflı işlenmiş olması nedeniyle restorasyonunun özellikle dikkat gerektirdiğini belirten Genç, sürecin sonunda eserin Kırşehir Müze Müdürlüğü'ne teslim edilerek orijinal halinin korunup sergileneceğini aktarmış.