Türkiye, turizmde "pahalı ülke" olarak görülmeye başlandı ve bu durum, yerli turistlerin tatil planlarını ertelemelerine, yabancı ziyaretçilerin ise alternatif destinasyonlara yönelmesine neden oldu. Otellerdeki düşük doluluk oranlarını artırmak için Bodrum, Fethiye ve Kaş'taki bazı oteller temmuz ortasından itibaren yüzde 10 ila yüzde 50 oranında indirimler uygulamaya başladı.
Örneğin, Antalya Kemer'deki bir otelin iki kişilik her şey dahil üç gece tatil ücreti 62 bin 400 TL'den, yüzde 52 indirimle 29 bin 952 TL'ye gerilerken, Muğla Fethiye'deki bir otelin ağustostaki üç gece iki kişilik tatil fiyatı ise yaklaşık yüzde 58 indirimle 92 bin TL'den 64 bin 584 TL'ye düştü.
Türkiye Küçük Oteller Derneği Başkanı Ertan Ustaoğlu, doluluk oranlarının düştüğünü belirterek, "Fiyatları ortalama %20-25 oranında azalttık. Artık son dakika rezervasyonlarına odaklanıyoruz. Fiyatları düşürdüğümüz için biraz hareketlilik sağladık," şeklinde açıklama yaptı.
Bu saatten sonra kıyı bölgesi otellerinin turizm hedeflerine ulaşmasının zor olduğunu vurgulayan Ustaoğlu, “Şu anda doluluk oranlarımız %50 civarında. %90-100 doluluk oranlarına ulaşmak mümkün görünmüyor. %70-75 seviyelerinde kapanabilirsek bu iyi bir sonuç olur,” şeklinde konuştu.
Avrupalı turistlerin alternatif pazarların mevcut olduğunu belirten Ustaoğlu, “Alternatif pazarlar, bizden daha uygun fiyatlar sunabiliyor çünkü maliyetleri bizim kadar yüksek değil,” ifadelerini kullandı.
‘TURİZM HEDEFLERİNİ DÜŞÜRDÜK’
Bodrum Otelciler Derneği (BODER) Başkanı Ömer Faruk Dengiz, iç pazarda yüzde 50 oranında bir daralma yaşandığını vurguladı. Yabancı turistlerin yüksek fiyatlar nedeniyle tercihlerini değiştirdiğini kabul eden Dengiz, “Kıştan beri indirimler uyguluyoruz, bu ilk defa olmuyor. Genellikle 30 Nisan'a kadar süren erken rezervasyon indirimlerini bu yıl aşama aşama uzattık,” şeklinde açıklama yaptı.
Turizm hedeflerini düşürdüklerini de ekleyen Dengiz, şöyle konuştu:
“Üç yıl öncesinde deniz ve hava yolu ile 1.5 milyon turist hedefimiz vardı ama artık ortalama 1 milyon hedefimiz var.”
Restoranlardaki durumu değerlendiren Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği Başkanı Kaya Demirer ise şunları söyledi:
“Güneyde büyük bir telaş var, ‘Eyvah bütün müşteri ya Yunanistan’a gitti ya da yazlıklara kapandı’ telaşı hâkim. Ama bayram etkisi unutuluyor. Hazirandaki bayramda özellikle orta sınıf güzel harcamalar yaptı ve şimdi bir durgunlaştı. Temmuz-Ağustos’a sıkışan sezon 10-15 gün geç başladı. Ben özellikle güneyde bu haftasonundan itibaren yüzlerin gülmeye başladığını görüyorum. Lüks segmentte zaten bir sorun yoktu orta segmentte de yeni yeni iyileşme sinyalleri alıyoruz.”